Fosterhjemsforeningen venter ras av bekymringsmeldinger ved skolestart
– Sommerferien er høysesong for samlivsbrudd og vold i nære relasjoner, sier generalsekretær Tone Granaas i Norsk Fosterhjemsforening.
– Mange barn og unge opplever å ikke bli tilstrekkelig tatt vare på, og i feriene har de det ofte verst, sier hun.
For sårbare barn kan skole, barnehage og organiserte fritidsaktiviteter være trygge arenaer.
– Mange savner sikkerhetsnettet som mangler i feriene, og sommerferien kan være et mareritt. AS Norge er stengt i juli og skolen starter ikke før langt uti august. Det er ikke et system som fanger opp de mest sårbare barna før på høsten, sier Granaas.
Før ferien manglet det over 200 fosterhjem i Norge. Fosterhjemsforeningen oppfordrer folk til å melde seg som beredskapshjem, besøkshjem eller fosterhjem.
Den årlige Fosterhjemsundersøkelsen har vist at stadig flere fosterforeldre ikke vil anbefale andre å påta seg denne oppgaven. Hovedårsaken er at fosterforeldre mangler forutsigbare og trygge rammer for oppdraget.
Dette er nå i ferd med å forbedres, ifølge Granaas.
– Nå jobber myndighetene for å bedre rettighetene for både store og små i fosterhjem, og vi ser store og viktige forbedringer i regjeringens ferske Fosterhjemsmelding.
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.
Hun påpeker at Fosterhjemsforeningen dessuten tilbyr rådgivning og kompetanseheving til fosterforeldre.
(©NTB)