Folkehøgskolene jubler for folkehøyskole-forslag
Folkehøgskolene jubler etter at regjeringen har meddelt at de vil ha mer politisk styring av landets folkehøgskoler.
– Dette er en anerkjennelse av folkehøgskolene, sier daglig leder av Folkehøgskolerådet Anne Tingelstad Wøien til Vårt Land.
I lovforslaget som mandag ble sendt ut på høring, kommer det fram at regjeringen ønsker å stramme inn på regelverket som styrer folkehøgskolene. Det kommer også tydeligere politiske forventninger om hvilken rolle folkehøgskolene skal ha i utdanningssystemet.
Wøien er ikke redd for at den nye formålsparagrafen innskrenker friheten eller fratar folkehøgskolene selvbestemmelse – og er fornøyd med at kunnskapsdepartementet tydeliggjør folkehøgskolenes rolle i utdanningssystemet og at de kommer med større forventninger til skolens innhold.
– Vi er også delvis fornøyde med at regjeringens forslag til endringer i formålsparagrafen til folkehøgskolene, sier Wøien som mener folkehøyskolene får en viktig rolle med forslaget som nå ligger på bordet.
– At regjeringen velger å tydeliggjøre folkehøgskolenes ansvar for demokratiforståelse og motvirke utenforskap, mener vi tydeliggjør folkehøgskolenes rolle og viktige betydning i det norske utdanningssystemet.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
KI-utvalg vil skrote hjemmeeksamen
Regjeringens ekspertutvalg om kunstig intelligens i høyere utdanning advarer mot hjemmeeksamen og andre vurderingsformer der det er vanskelig å kontrollere hvem som faktisk har skrevet oppgaven.
-
KrF vil pålegge kommunene å tilby skolegudstjeneste
KrF-leder Dag-Inge Ulstein mener alle kommuner bør legge til rette for skolegudstjenester før jul, og reagerer kraftig på at Hamar kommune har sagt nei til gudstjeneste for skoleelever.
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.