Det finnes barnehagelærere, Gangsø!
Debatt: 18 000 barnehagelærere har valgt en annen arbeidsplass enn barnehagen.
I Utdanningsnytt understreker arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, at stadig flere kommuner sliter med å skaffe nok barnehagelærere. Det er viktig at KS formidler alvoret i denne situasjonen. Men Gangsø framstiller det som nesten umulig å rekruttere barnehagelærere. Det er det slett ikke riktig. I sitt innlegg viser forhandlingssjefen i KS en lite ambisiøs, defensiv holdning. Sånt blir det ikke gode resultater av!
Både Gangsø og jeg har underskrevet en strategi som forplikter oss til å jobbe skjorta av oss for å gjøre barnehagen til en attraktiv arbeidsplass. Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030 - regjeringen.no.
Strategien skal bidra til at unge mennesker ser at barnehagelærerutdanning er et godt og spennende fagvalg, og at de som allerede arbeider i barnehagen, fortsetter med det. Vi må også tro på at det er mulig å gjøre barnehagen attraktiv for de barnehagelærerne som har forlatt yrket. For i motsetning til hva Gangsø hevder, finnes det barnehagelærere som kan rekrutteres til barnehagen. 18 000 har valgt en annen arbeidsplass enn barnehagen.
Lønn og arbeidsvilkår – og godt partsarbeid
Og vi ser eksempler på god innsats i kommunene: Før sommeren fikk Tromsø kommune en brutal påminnelse om konsekvensen av sviktende rekrutteringsarbeid. Kommunen hadde rett og slett ikke nok bemanning og nok barnehagelærere til å tilby barnehageplass til alle barn som hadde rett til en barnehageplass etter sommeren. For å løse problemet ble det satt ned et partssammensatt utvalg.
Utvalget ble enige om en pakke med tiltak. Blant disse var 50.000 kr i signeringsbonus til nye barnehagelærere. lønn for videreutdanning, altså kompetanselønn, og økt bemanning tilsvarende 20 % årsverk per barnehage.
Tiltakspakken må ha virket, for i august hadde barnehagene plass til alle barna. Rekrutteringstiltak virker – særlig når de gjøres i godt partssamarbeid.
Faglighet er en del av arbeidsmiljøet
Gangsø peker på sykefraværet i barnehagen, og det gjør han rett i. Vi må lære av de såkalte «bransjeprogrammene» som har jobbet systematisk for å få ned sykefraværet – og som faktisk klarer det. I dette arbeidet har man funnet at ca 30 % av sykefraværet skyldes arbeidsmiljøet. Jeg tror også at det er svakheter ved arbeidsmiljøet som også fører til at barnehagelærere forlater yrket altfor tidlig.
Vi har lært mer om barnehagenes arbeidsmiljø gjennom undersøkelser av det som kalles emosjonelle belastninger i arbeidet. Barnehagelærere, og andre som jobber i relasjonsarbeid, beskriver en utilstrekkelighet som kan tappe dem for arbeidsglede. Barnehagene har fått flere og flere oppgaver uten at det følger med ressurser. Barnehagelærere sliter mest med emosjonelt stress: – Setter seg i kroppen
Hva kan KS og Utdanningsforbundet gjøre
- Vi kan jobbe sammen for en kommuneøkonomi som tillater at barnehagene får en bemanning som stemmer med arbeidsoppgavene.
- Utdanningsforbundet vil i tillegg jobbe for at staten gir normer for bemanning som sørger for at alle kommuner bruker pengene på dem som er nær barna.
- Vi kan jobbe sammen for å snakke opp verdien av faglighet i barnehagen. Vi kan signalisere til alle arbeidsgivere at de må prioritere tid og mulighet for kompetanseutvikling – og lønn for kompetanse.
- Vi kan jobbe sammen om at det er tid nok til hele kjeden av pedagogisk arbeid: Planlegging, gjennomføring og vurdering.
- Vi kan jobbe sammen for at arbeidsgivere prioriterer tid til kjerneoppgavene – og at de ikke griper inn i barnehagens pedagogiske arbeid med programmer, registreringer og kartlegginger som stjeler tid fra samspillet med barna.
Alle disse tiltakene vil kunne bidra til å rekruttere barnehagelærere og annet personale til barnehagen. Barnehagelærere har lyst til å gjøre jobben sin – vi må gi dem bedre armslag!