Barnehager i Finnmark har måttet stenge på grunn av mangel på ansatte
Flere barnehager i Finnmark har den siste tiden måttet holde stengt på grunn av mangel på folk. Nå ber kommunene staten bidra til bedre vilkår for de ansatte.
Barnehager både i Alta og i Kautokeino har i år vært nødt til å redusere åpningstidene eller holde stengt enkelte dager på grunn av personalmangel, skriver iFinnmark.
Øyvind Rognli, koordinator for skole- og barnehagesektoren i Hasvik, Loppa, Alta, Hammerfest, Måsøy og Nordkapp, skriver i et brev til Kunnskapsdepartementet at problemet er økende.
– Dette får store samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser for regionen, og sist, men ikke minst, rammer dette barn og familier, heter det.
Rognli forteller til iFinnmark at de hadde møte med Kunnskapsdepartementet i juni for å diskutere løsninger.
Nå foreslår de en forsøksordning der barnehagelærere i Finnmark og Nord-Troms får slettet deler av studielånet, på samme måte som grunnskolelærerne.
– Vi tror det vil bidra til at barnehagene i regionen kan tiltrekke seg flere ansatte, og hindre at barnehager blir stengt i perioder, sier Rognli.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.