Jeg må tilbake til klasserommet

Debatt: Læreryrket er på ingen måte et perfekt yrke. Få yrker er det, men samtidig er få yrker like givende.

Publisert

Noen ganger tar man noen uventede valg. Valg andre muligens blir litt overrasket over. For tre år siden gikk jeg inn i en avdelingslederstilling på en ungdomsskole. Dette var en type stilling jeg i flere år hadde jobbet meg opp erfaring for å få, og som jeg virkelig ønsket meg. Jeg var derfor oppriktig stolt av meg selv da jeg fikk tilbud om stillingen. En pandemi og tre år senere er jeg fortsatt stolt over jobben min og det jeg har bidratt med å få til.

Likevel har jeg den siste tiden følt på et savn. Et savn etter å påvirke elevene og deres hverdag mer direkte. Å få være med de i opp- og nedturer. Å tilby de en klem når kjæresten har slått opp eller bestemor har blitt syk. Å juble sammen med de over at de scoret det målet som gjorde at de vant fotballkampen. Å få se de vokse og utvikle seg fra barn til unge voksne som bryr seg om andre, og som samtidig er stolte av hvem de er i ferd med å bli.

Jeg har derfor tatt noen runder med meg selv og bestemt meg for at jeg må tilbake til klasserommet. Til høsten slutter jeg som avdelingsleder og begynner som lærer igjen. Læreryrket har forbedringspotensial på mange områder. Vi savner et mer robust støtteapparat rundt elever som faller utenfor, vi skulle gjerne blitt mer respektert og anerkjent av samfunnet rundt oss, og vi burde hatt enda bedre lønnsbetingelser. Det er mye som ikke er på plass, og som det er verdt å kjempe for.

Likevel vil jeg benytte anledningen til å framskrive yrket og hvorfor jeg velger å gå tilbake til klasserommet. Det trengs, noe både søkertallene til lærerutdanningene og frafallet blant utdannede lærere tydelig viser.

Læreryrket er et fantastisk yrke der du virkelig får brukt deg selv som menneske.

Du kan bidra til å skape samfunnsborgere som ser verdien av hardt arbeid, som er robuste og tåler en trøkk, og som ser utover seg selv og sine egne behov. Du kan lære de verdier de trenger å ta med seg videre på veien – uavhengig av hvilken vei de går.

Hvorvidt de får med seg alle årsakene til andre verdenskrig eller kan forklare hva en metafor er, er underordnet. Det er de menneskene du er med på å forme, som er det viktigste. Let etter det gode i hver enkelt, og gjør det du kan for å forsterke det. Lær elevene viktigheten av toleranse, respekt, empati og omsorg. Som lærer befinner du deg i en sjelden posisjon der du virkelig kan gjøre en forskjell for andre. Bruk rollen din med omhu og kløkt, og kjenn på takknemligheten den gir deg. Det vil ikke kompensere for alt som ikke er på plass i norsk skole, men det vil gi deg en motivasjon for å kjempe videre.

Det er med den takknemligheten og motivasjonen jeg gleder meg til å gå tilbake til klasserommet. Jeg ser frem til å møte nye ungdommer jeg vet jeg kommer til å bli glad i, og som jeg aldri, uansett omstendigheter, kommer til å gi opp. Læreryrket er på ingen måte et perfekt yrke. Få yrker er det, men samtidig er få yrker like givende.

Jeg gleder meg til skolestart!

Powered by Labrador CMS