Mette Johnsen Walker
Foto: Skolenes landsforbund
Realistisk spådom eller drømmetenkning?
Hva venter lærerne i 2024?
Debatt: Fellesskolen skal stå sterkt i Norge – også ved utgangen av 2024 og innen det digitale skiftet.
Når 2024 er omme, har ansatte i skole og barnehage fått
tillit. Det har blitt opp til den enkelte lærer å avgjøre mobilbruk i klasserommet
sitt. Digitaliseringen i skolen er på rett spor. Læreren har fått mer tid til kjerneoppgaven
– undervisning. Og årets lønnsoppgjør ble både solidarisk og rettferdig – for alle i laget rundt barn og
unge.
Det
er ikke enkelt å se inn i den skolepolitiske spåkula, men Skolenes landsforbund
jobber hardt for at alle som jobber i utdannings- og oppvekstsektoren –
miljøarbeidere, miljøterapeuter, lærere, barnehagelærere, rådgivere,
skoleledere og trafikklærere – skal ha en opplevelse av at vi kjemper deres
kamp – også i den krevende dyrtiden vi er inne i. Vi står solidarisk sammen med
LO i å fremme gode, trygge arbeidsvilkår, full sysselsetting og sosial
utjevning.
Skolenes landsforbund gjennomførte i fjor høst en
undersøkelse blant egne medlemmer. Der kom det frem at læreren både tømmer
søppel, vasker pulter, bord, toalett og mopper gulv. Slik kan vi ikke ha det,
og vi må i det nye året fortsatt ha søkelys på arbeidsforhold.
Det er en kjensgjerning at lærerne gjør altfor mye som tar
av selve undervisningen. Omsorgshjertet er stort hos mange som jobber med barn
og unge. Da må vi som fagforening og tillitsvalgte passe på, slik at ansatte
ikke brenner seg ut – og i verste fall forlater yrket.
Flere yrkesgrupper bør inn i skolen
Vi ønsker flere yrkesgrupper inn i skolen, for å trygge
elevene i skolehverdagen og for at læreren skal få tid til å være nettopp
lærer. Det må innføres en minstenorm for å sikre tid til samarbeid, for- og
etterarbeid også for miljøarbeidere, assistenter og andre yrkesgrupper i
skolen. Gjennom hele fjoråret hørte vi lærere si at de opplever å være mer
ensomme, selv om ordlyden i den offentlige debatten er motsatt. Politikerne må
rydde opp, og gi læreren den tilliten hen fortjener.
Vi skal også i gang med et hovedoppgjør, og et lønnsoppgjør
som favner hele laget. I en dyrtid som nå, der prisen på lån og mat spiser godt
av budsjettet til alle, er det viktig med en solidarisk lønnsprofil som
ivaretar fellesskapet i landet. Vi vet at fattigdom er et økende problem.
I KS-området, altså i kommunesektoren, er det viktig at vi
beholder og videreutvikler lønnssystemet som både belønner utdanning og
erfaring (kompetanselønnssystemet), og som flere titall yrker er omfavnet av. Lønnssystemet
vårt er bygget på kompetanse og erfaring, og den skal fortsatt avspeile det.
Mobilforbud
En
brennhet potet i 2024 blir spørsmålet om mobilforbud i skolen, noe mange skoler
faktisk allerede har. Kunnskapsminister
Kari Nessa Nordtun (Ap) anbefaler et generelt forbud.
I
utgangspunktet kan Skolenes landsforbund akseptere dette. Men husk at det kan
være unntak. Hvis mobilen inngår i et pedagogisk opplegg, må det være opp til
den enkelte lærer å avgjøre mobilbruk. Om noen ser en fornuftig bruk av
mobiltelefonen, ønsker vi ikke at den døren skal være lukket.
Ny teknologi og digitalisering skal først og fremst være en
mulighet til å gjøre livene våre bedre og enklere. Overalt snakkes det om kunstig
intelligens (KI) og ChatGPT og de mulighetene som ligger her. Hvordan kan vi da
vurdere og debattere at det ikke skal inn i skolen? Det vi vet om fremtiden, er
at den er digital. Det vi må diskutere nå er hvordan dette skal vises i norsk
skole.
Dessverre er det digitale skiftet i landet vårt ulikt etter
hvor du bor. Det handler både om den sosioøkonomiske statusen, utbygging av
nett, tilgang på verktøyene, økonomien i kommunen og lærerens interesse og
kunnskap for å sette seg inn i disse nyvinningene. Slik kan vi ikke ha det.
Skolenes landsforbund ønsker en felles plattform, gjerne en nasjonal
tjenestekatalog, og gode trygge verktøy som ivaretar personopplysningsloven (GDPR)
både hos de ansatte og barna.
Fellesskolen skal stå sterkt i Norge, også ved utgangen av
2024 og innen det digitale skiftet. Vi har et mandat til å danne og utdanne –
også digitalt!