Franske lærere og elever: I Norge er det mer praksis på yrkesfag
Det er stor forskjell på opplæringen i Norge og Frankrike. Dette legger franske elever og lærere merke til på sitt besøk hos bilfag ved Rud videregående skole i Bærum.
Det er god plass i verkstedene på hos vg2 bilskade, lakk og karosseri på Rud vgs. Det kommer godt med når 11 elever og to lærere fra Lycée Emile Mathis i Schiltigheim er på besøk.
For å gjøre den geografiske plasseringen litt enklere: Schiltigheim ligger nordvest i Frankrike, nær Strasbourg. Opplegget er i regi av Erasmus+.
Gjestene har sett nærmere på hvordan undervisningen på bilskade, lakk og karosseri i Norge foregår. Dagene har også vært krydret med artige opplevelser, og noen av dem hadde ikke vært mulig i hjemlandet.
– Dette er en interessant skole, og vi ser at elevene arbeider mye mer i verkstedet her enn hjemme i Frankrike. Der har du mer teori, sier Quentin Fleith, som er faglærer i bilskade, lakk og karosseri.
Vi møter ham sammen med engelsklærer Laurence Romy, og det er denne duoen som er sammen med de unge på norgesbesøk.
De franske elevene som velger yrkesfag, går tre år på skole. Der er hovedtyngden lagt på teori, og de går ut med det som tilsvarer en fransk yrkesfaglig eksamen (baccalauréat professionnel). Derfra er det mulighet for å ta høyere utdanning.
Lærer ikke nok
Mens norske elever er mye i verkstedet og også har yrkesfaglig fordypning (YFF) begge årene på skolen, har de franske én praksisdag i uken. Resten av tiden sitter de på skolebenken.
– Dette skaper problemer for bedriftene, for elevene lærer ikke nok av det praktiske arbeidet. Resultatet blir også at de unge har vanskelig for å finne jobb etter at de er ferdige på skolen fordi de har for liten erfaring i faget, forteller de to franske lærerne.
To måneder i året skal elevene være ute i bedrift. Plassene må de finne selv, og det er ikke alltid så enkelt for alle.
– De beste elevene klarer seg bra, sier lærerne.
Det finnes også en annen utdanningsvei i Frankrike. Du kan gå rett på fra ungdomsskolen og bli lærling i bedrift. Da veksler elevene mellom én uke i bedriften og én uke på skolen.
– Det er mye enklere for disse å få jobb etter endt utdanning, for de kan mer i praksis. Og våre elever merker konkurransen, sier de franske lærerne.
Oppdagelsesferd
Under norgesbesøket har de franske elevene og lærerne også vært ute og sett seg om. Faglærer Morten Gorseth-Jerven hadde blant annet avtalt besøk hos Møller Bil Skadesenter for Asker og Bærum.
– Det var så stort og fint. Vi har nesten bare små verksteder nær oss i Frankrike.
De franske gjestene oppdaget at det var eksklusive forretninger for både Bentley og Lamborghini i Bærum. I hjemlandet ville det vært utenkelig å spørre om å komme på besøk med en flokk tenåringer. Her ordnet det seg på kort varsel.
– Det var til stor glede for elevene å se de ekstremt fine bilene, og noen oppdaget at selv her fantes det små feil i lakken. Dette motiverte dem til å gjøre en god jobb i faget sitt, sier lærerne.
– Ser dere noen forskjell på bilene som kommer inn til reparasjon i Norge og Frankrike?
– Her har dere mer rust fordi dere salter veiene om vinteren.
Siste skoledagen på Rud vgs. brukte elevene på å lage seg små suvenirer. På «makerspace» monterte de lykter, som også ble lakket.
Ellers på programmet sto Munchmuseet, Frammuseet, Holmenkollen og en tur på skøytebanen, der det ble knall og fall.