Lærere savner respekt fra samfunnet
En ny undersøkelse blant danske lærere viser at mange føler seg oversett og lite respektert av samfunnet.
En fersk undersøkelse gjennomført av det danske fagbladet Folkeskolen.dk blant 1605 medlemmer av Danmarks Lærerforening viser at mange lærere opplever stor grad av respekt fra kolleger, elever og foreldre – men i langt mindre grad fra samfunnet som helhet.
Over én av tre lærere svarer at de enten slett ikke eller kun i mindre grad føler seg respektert av samfunnet.
– Det er alle mulige mennesker som har sterke meninger om hvordan lærere skal gjøre jobben sin. Jeg tenker: Har dere ingen respekt for vår faglighet? spør lærer Anne Hammer ved Sejs Skole i Silkeborg.
Hun mener at både politikere og folk flest ofte snakker om skole uten innsikt i lærerprofesjonen, og trekker paralleller til andre fag:
– En hjertekirurg trenger ikke råd fra en sykkelreparatør for å gjøre jobben sin. Slik er det også med lærere, sier hun.
Hammer peker på at det krever både faglig dyktighet og sosiale ferdigheter for å være en god lærer:
– Du skal mestre faget ditt, men også bygge relasjoner, håndtere ulike elevbehov og skape et klassefellesskap. Det er et viktig og meningsfullt arbeid – og det burde utløse mer respekt enn det gjør i dag, sier hun.
– Folk burde bli langt mer imponert over lærerfaget.
Et usynlig yrke
Resultatene fra undersøkelsen viser et tydelig mønster, ifølge forsker Helle Plauborg: Jo tettere man står på lærergjerningen, desto større er respekten.
– Undersøkelsen peker på hvem som faktisk ser alt det arbeidet lærere gjør. Og vi har et problem med at samfunnet generelt ikke får øye på det, sier hun til Folkeskolen.
Hun beskriver lærere som en del av «de forsvunne folk», et begrep fra filosofen Gilles Deleuze.
– Det finnes grupper i samfunnet som ikke får anerkjennelse, fordi det er vanskelig å forstå hva de faktisk gjør og hvilken verdi de tilfører, forklarer hun.