Her har barneskoleelevene valgfag – på tvers av trinnene
Den lille barneskolen på Hedmarken går nye veier. Hver tirsdag lærer elever fra 1. til 7. trinn om alt fra frisørteknikker til koding.
– Jeg gleder meg til å undervise i valgfag. Alle elevene er så motiverte og synes det er gøy, sier lærer Trine Fredrikke Øynes.
Rundt et bord i et klasserom sitter elever i ulik alder og broderer. Det er Øynes selv som har foreslått håndarbeid som «valgfag» for elevene.
– Det er en av interessene mine, forklarer hun.
Denne høsten har Kirkenær skole i Ringsaker kommune startet opp noe uvanlig i norsk skole. De har innført valgfag i aldersblandede grupper fra 1. til 7. klasse; 75 minutter i uka. Hver tirsdag ettermiddag møter elevene opp på ti ulike steder på skolen. Ideen kom fra de ansatte.
– Min første tanke var at dette kan bli litt heftig. Men de ansatte var positive til å prøve, og da tenkte jeg: hvorfor ikke? Vi ønsker å være en fremoverlent skole som er i takt med tiden, forteller rektor Lars Erik Pedersen.
Det spilles slåball i valgfaget allidrett. William gir alt for å treffe når lærer Markus Haave kaster tennisballen i en høy bane.
Kirkenær skole har 130 elever og 25 ansatte, og ligger landlig til på frodige Hedmarken, rundt ti minutters kjøring fra Hamar. På fotballbanen kaster lærer Markus Haave Andersen en tennisball i en høy bane. Det utløser høyfrekvente rop i det balltreet treffer. Andre igjen bærer planter skolen har fått av et hagesenter, mens i skogholtet undervises det i friluftsliv. Inne spiller elever sjakk og andre igjen fordyper seg i fantasispillet Dungeons and Dragons. En håndfull jenter fletter hverandres hår i frisørtimene.
De ulike valgfagene ble til ved at både lærere og barneveiledere spilte inn tre forslag hver. Av disse ble ti plukket ut til å bli valgfag. Elevene velger et fag for åtte til ni uker, og får dermed prøvd tre valgfag i løpet av et skoleår.
– Vi kaller det et prøveprosjekt, for vi skal evaluere og justere. Men dette har kommet for å bli. Det har raskt blitt veldig populært blant elevene, og foreldrene er over seg av begeistring. De synes det er tøft at vi prøver dette, sier Pedersen.
Det er få sakser i bruk på frisørskolen, men det setter ikke en stopper for kreativiteten. Ellie grer håret til Stella.
Han kjenner ikke til noen skoler som har prøvd ut felles, valgfrie fag for så unge elever. Opprinnelig er valgfag ment som et praktisk innslag i en teoritung ungdomsskole. Men for ett år siden foreslo regjeringen å innføre valgfag fra 5. til 7. trinn. Det kan tyde på at stadig flere ser verdien av at elever også på lavere trinn får denne valgfriheten.
Kirkenær skole ser tverrfaglig på fag- og timefordelingen for å oppnå et handlingsrom for praktiske arbeidsformer og aktive elever. Læreplanmålene er hentet fra ulike fag. Skolen vil ved behov spille inn et ønske om en kommunal forskrift om omdisponering av ti prosent av timene i fag- og timefordelingen, opplyser Lars Erik Pedersen.
Det varierer fra trinn til trinn hvilke skolefag timene til valgfag er hentet fra.
På Kirkenær skole er de ansatte opptatt av at valgfag fører til elevmedvirkning, og at elevene opparbeider kunnskap og ferdigheter, og opplever mestring. Noe av det viktigste er likevel at det bygger relasjoner, mellom både lærere, elever og foreldre.
– Jeg synes absolutt flere skoler burde prøve dette. Det bør være mulig også for større skoler enn vår, sier rektor Pedersen.
Elevene bruker et program på nettbrett for å programmere robotkuler fra Sphero Bolt. Lærer Dan Are Dalsrud krabber på alle fire for å hjelpe til for å få kodingen til å sitte.
I et av klasserommene sitter alle elevene på gulvet og styrer små robotkuler fra hvert sitt nettbrett. Ballene er fra Sphero Bolt, og de triller dit elevene vil hvis de har kodet riktig. Midt iblant dem sitter Dan Are Dalsrud, til vanlig kontaktlærer på fjerde trinn, men nå altså lærer i valgfaget koding.
– Jeg synes vi må bruke elevenes interesser mer i undervisningen. Det kan være enkelte elever som sliter i noen fag, som virkelig skinner når de får prøve noe nytt. Da opplever de mestring, sier han oppglødd.
Dalsrud er en av ildsjelene som foreslo å innføre valgfag. Motivasjonen fikk han da han som tillitsvalgt i vår deltok i et møte hvor Ringsaker kommune oppfordret skolene til å bruke det såkalte handlingsrommet. Læreplanverket LK20 gir nemlig lærere og skoler et stort spenn for å tilpasse opplæringen og velge pedagogiske metoder.
– Handlingsrommet er nok større enn mange tenker. Nå kan jeg undervise i både koding og drama, som er mine interesser og noe jeg virkelig brenner for, sier han.