Disse reglene gjelder når du får redusert arbeidsevne

Juss: Kan du ikke jobbe fullt som følge av ulykke, sykdom eller slitasje, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge og du har plikt til å medvirke.

Publisert Sist oppdatert

Dersom en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av en ulykke, sykdom eller slitasje, skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, sette i gang tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde jobben eller få et passende arbeid, ifølge arbeidsmiljølov<en §4-6. Det kalles tilretteleggingsplikt. 

Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid. Er ikke det mulig, må arbeidsgiver tilrettelegge ved for eksempel å justere arbeidsoppgavene, arbeidstiden eller arbeidsutstyr. 

Formålet med bestemmelsen er å få sykmeldte tilbake i arbeid.

Omplassering

Grunnen til at noen får redusert arbeidsevne, kan være fysiske, psykiske eller sosiale forhold, eller sammensatte forhold. Du har rett til å få tilrettelagt arbeidet, uavhengig av om din nye helsetilstand har sammenheng med arbeidsforholdene eller ikke.

Plikten til å tilrettelegge er ikke absolutt. Det betyr at det skal legges til rette «så langt det er mulig». Virksomhetens art, størrelse og økonomi og arbeidstakers forhold må vurderes og veies opp mot hverandre. 

Dersom det viser seg ikke å være mulig å tilrettelegge i stillingen, skal arbeidsgiver vurdere omplassering til annet arbeid. Arbeidsgivers plikt går ikke så langt som til å opprette en ny stilling, men blir det ledig en passende stilling i virksomheten, skal den tilbys arbeidstakeren hvis hen ellers er skikket for stillingen.

 Krav på oppfølgingsplan

Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide en oppfølgingsplan for hvordan du skal komme tilbake i arbeid igjen. Arbeidsgiver skal innkalle deg som arbeidstaker til et dialogmøte om oppfølgingsplanen – senest innen sju uker etter at du har vært helt borte fra jobb. 

Arbeids- og velferdsetaten, bedriftshelsetjenesten og andre aktører kan bli med på møtet, dersom arbeidsgiver eller arbeidstaker ønsker det.

Medvirkningsplikt

Arbeidstaker har plikt til å være med på å utarbeide og gjennomføre tiltakene i oppfølgingsplanen. Dette kalles medvirkningsplikt, ifølge arbeidsmiljøloven §2-3 f og g. 

Du som arbeidstaker har også plikt til å delta i dialogmøter med arbeidsgiver. En forutsetning for en vellykket tilrettelegging er at du som arbeidstaker deltar aktivt i prosessen.