Ill.foto: Mostphotos
«Jeg syns du er dritstygg – du fortjener ikke livet!»
Debatt: – Hvordan vi uttrykker oss på nettet, får stadig større betydning.
Å håndtere hetsende kommentarer har
blitt en daglig utfordring, ettersom slike meldinger konstant strømmer mellom
barn døgnet rundt, via forskjellige digitale plattformer og spill. En bekymret
mamma kunne nylig fortelle meg hvor nedstemt sønnen hennes har blitt i det
siste. Tolvåringen har i det siste fått flere sårende meldinger på TikTok fra
medelever, som kaller han for «teit» og «jævla homotryne». Han har nå begynt å
isolere seg mer fra sine kamerater.
Vi lever i en tid hvor ord har stor
kraft, og måten vi uttrykker oss på nettet, får stadig større betydning. Mobbeombudet
i Vestland har nylig advart om økende grov språkbruk og mer grenseløst
mobbespråk, selv blant barn i barneskolen. Dette er en utvikling som bør
bekymre oss alle, da de negative konsekvensene av slik ordbruk kan ha stor
innvirkning på både de som blir utsatt og på et helt oppvekstmiljø.
Redd Barna har tidligere kartlagt
bruken av stygt språk blant elever på barneskolen. Undersøkelsen avdekker at
mange bruker ord som er diskriminerende, rasistiske, seksuelt ladede eller
trakasserende. Denne typen språkbruk har en negativ effekt på både elevenes
trivsel og på skolemiljøet generelt.
Elevene selv peker på eldre søsken, økt
skjermbruk og sosiale medier som noen av de viktigste kildene til den grove
språkbruken. Skoleelever forteller meg at ord som «bitch», «jævla gay» og «hore»
er blitt så normale at ikke engang lærere ser ut til å reagere lenger. Folk
sier ikke ifra, for det har blitt så vanlig å kalle hverandre disse tingene. En
ser også hvordan fremveksten av generativ kunstig intelligens åpner for
nye former for seksuell trakassering og stygg språkbruk. Barn og unge kan nå
enkelt bruke apper til å generere tekst, bilder og film, noe som kan misbrukes
til å lage og dele skadelig og krenkende innhold.
Det er avgjørende at vi i 2025 bryter
normaliseringen av grov språkbruk og bygger et samfunn der vi alle praktiserer
nulltoleranse for slik hetsing, enten det er på skolen, hjemme, i
fritidsaktiviteter eller på nettet. For å få dette til må skolen og foreldre
samarbeide rundt det å jobbe bevisst med språkbruken til barna. Barn og unge må
lære å si positive ting til hverandre og finne gode ord de kan bruke i
hverdagen.
Dagens foreldre bør oppfordres til å
stille barna sine spørsmål som «Hvordan har du hatt det på nettet i dag?» Slike
spørsmål kan være en inngangsport til samtaler om barnas opplevelser på nettet
og gi dem muligheten til å dele både positive og negative erfaringer. En ungdom
fortalte meg nylig at hun bevisst unngår å snakke med foreldrene om nettet av
frykt for at mobilen og sosiale medier blir tatt fra henne. Å nekte barn og
unge tilgang til teknologi på fritiden er ikke nødvendigvis den beste løsningen
da den er viktig for deres sosiale samvær og læring.
Den greske filosofen Sokrates
understreker viktigheten av dialog for å forstå både verden og oss selv. Ved å
fremme åpen samtale og bevissthet kan vi bidra til en kultur der respektfullt
språk blir en naturlig del av barn og unges liv. Det er nå viktigere enn noensinne å
sette barn og unges grove språkbruk på dagsorden for å øke bevisstheten og
fremme en mer respektfull kommunikasjon mellom dem.