– Ingen grunn til å fortsette med kombinert digital og personlig undervisning

– Det er få, om noen, gode grunner til å fortsette med denne praksisen etter pandemien, sier professor Wilfried Admiraal ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet.

Publisert Sist oppdatert

Å kombinere digital og personlig undervisning, såkallt hybridundervisning, krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte, slår professoren fast. Admiraal er for tiden professor i læringsteknologi ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.

Han peker på at foreleseren må opptre i to forskjellige moduser samtidig, noe som kan føre til både utmattelse for læreren og mindre engasjement, tilknytning og læring for studentene, ifølge oslomet.no.

I et nylig avsluttet forskningsprosjekter har Admiraal og hans forskningspartnere funnet følgende:

  • Nettstudenter som deltar i hybrid undervisning er mindre sosialt og følelsesmessig engasjerte, enda mindre enn i rent nettbasert utdanning. Nettstudentene rapporterer at de føler seg som tilskuere.
  • Begrenset interaksjon mellom studenter ansikt til ansikt og online.
  • Begrenset interaksjon mellom lærere og studenter, også med studenter ansikt til ansikt. Lærerne valgte ofte plenumsundervisning, fordi dette var mindre arbeidskrevende enn å samhandle med studenter både online og ansikt til ansikt samtidig.
  • Både lærere og elever sier de var fornøyde, men mest fordi de sammenlignet hybridundervisning med ingen utdanning i det hele tatt.

– Studenter som bare deltok digitalt i hybridklasser, viste lavere prestasjoner på slutten av kurset, sammenlignet med sine medstudenter som også deltok i undervisning ansikt til ansikt, konkluderer han.

– Fra et læringsperspektiv er det ingen grunn til å bruke hybride klasserom eller undervisning. Jeg er ikke imot nettbasert undervisning i seg selv, men å undervise ansikt til ansikt i et klasserom samtidig som man underviser en gruppe studenter på nettet, fungerer ikke bra, da dette er to fundamentalt forskjellige undervisningsformer, sier Admiraal.

Han sier slik undervisning betyr at foreleseren må bruke dobbelt så mye tid på forberedelsene.

– Det er fordi foreleseren må forberede to forskjellige sett med oppgaver. Det krever også mye mer forberedelse fra nettstudentene. I tillegg kan det være vanskeligere å stille spørsmål på nett, på grunn av forsinket wifi, forsinkelser og/eller lærerkapasitet.

Powered by Labrador CMS