– Jeg har måttet kaste om på undervisningsopplegg i langt større grad nå, enn tidligere. Verden forandrer seg fortere enn hva vi er vant til og skolen må følge med, sier Louise Mørup.
Annonse
Mørup jobber ved Kuben videregående skole i Oslo. Her har hun vært siden 2015.
– Vi kan ikke lærer elevene om politikk og demokrati uten å fortelle om hva som skjer i verden i dag.
Hun underviser samfunnsfag, i tillegg til politikk og menneskerettigheter og engelsk. Nyhetsbildet de siste månedene har uten tvil gjort jobben hennes mer krevende.
– Jeg pleier å finne aktualiteter i aviser og prøver å relatere det til noe vi skal igjennom i faget. Ofte tar jeg noe fra Morgenbladet eller Aftenposten, forteller hun.
– Vi tar det som skjer i nyhetene inn i klasserommet, men vi kan ikke snakke om USA hver eneste time heller. Det er så mye vi skal gjennom. Vi kan ikke bare ha diskusjonstimer om det som har skjedd i verden de siste månedene,
sier Louise Mørup (52).
– Bør ikke flagge side
Kuben videregående skole er en del av Kuben yrkesarena. Arenaen har over 2500 elever og studenter fordelt på tre opplæringsinstitusjoner, der den største er Kuben videregående skole med over 1 800 elever.
Elevmassen er variert, forteller Mørup. Det gjør at hun blir ekstra var på rollen lærerne har.
– Som lærere bør ikke vi flagge side i pågående konflikter, mener hun.
Om de kan bære symboler som viser at de tar side
i en konflikt, er noe de ansatte har diskutert seg i mellom.
– Debatten står om det skal være «lov» å ha stickers som
viser til forskjellige sider i konflikten. Det er noe vi burde diskutere mer, sier Mørup.
Relevante kompetansemål fra læreplanen
Kompetansemål i samfunnsfag etter 10. trinn
vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår.
reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine
utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten
Læreplan i samfunnskunnskap fellesfag vg1/vg2
utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige gruppe
vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
For å holde seg oppdatert følger hun med på nyhetene i flere
kanaler gjennom døgnet.
– Det er vi nødt til om vi skal holde oss oppdatert og klare å gi elevene relevant undervisning. Jeg kjenner ikke en eneste samfunnsfaglærer
som ikke gjør det. Det at jeg selv må kjøpe inn aviser synes jeg er mer
problematisk enn at jeg av egeninteresse ønsker å følge med på nyheter fra inn-
og utland.
Kuben yrkesarena.Foto: Kari Oliv Vedvik
Mørup opplever ikke at elevene er direkte engstelige for verdenssituasjonen.
Hennes mål er å gi dem redskaper til å forstå verden bedre.
– Vi jobber mye med å være kildekritiske. Elevene bør kunne lese og forstå hva som
står i avanserte tekster. Skolen og samfunnet må ruste elevene slik at de selv
kan forstå hva som skjer og ikke ukritisk ta til seg alt de hører og leser.
– Skulle hatt bedre tid
Hun prøver å dra nyhetene inn i de ulike fagene og bruke nye
metoder for at elevene skal få med seg det som skjer i samfunnet.
– I engelsk stod dehumanisering på timeplanen og da er det
naturlig å bruke eksempler fra det som skjer i dag. Jeg valgte jeg å vise til eksempler
fra Israel, forteller Mørup.
– Men det er viktig å prøve å balansere temaene. For å
kunne gjøre det, må man kunne det man snakker om, man må vite hva som har skjedd og være oppdatert på det siste.
Det er fremgangsmåten hun bruker i mange tilfeller, som når EU, FN og NATO står på pensum.
Men hun skulle ønske at hun hadde hatt litt bedre tid til å
undervise i de samfunnsaktuelle temaene.
– Jeg håper at mine
elever får med seg så mye demokratisk motstandskraft at de klarer å analysere
hvorfor politikere og andre kommer med de forslagene de gjør. Historien har jo vist oss hvordan verden kan utvikle
seg. Jeg håper at elevene mine er rustet til å stille spørsmål og ta selvstendige
valg, sier Louise Mørup.
Annonse
Trumpetismen på timeplan
Mari Kristine Jore er førsteamanuensis ved Universitetet i
Agder. Hun er medlem av forskergruppen Samfunnsfagsdidaktikk og utdanningsforsking på
UiA, og medlem av forskningsgruppen i
samfunnsfagsdidaktikk ved Universitetet i Sørøst Norge.
Mari Kristine JoreFoto: Privat
– Når demokratiske institusjoner man tidligere har hatt
tillitt til kommer med usannheter, da krever det lærere med mot og kompetanse
til å forklare dette i klasserommene.
Vi har nå en situasjon der de som har
kjempet for de svakestes rettigheter har hatt en tilbakegang. Vi lever i en tid
der mye er ukjent. Både lærere og vi som utdanner lærere må være bevist våre
roller som de som kan forklare og lære bort demokratiske spilleregler, sier
Mari Kristine Jore.
Jore har forsket på kontroversielle tema i samfunnsfaget og har
vært redaktør av boken Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen hvor
hun har skrevet kapittelet Terror, frykt og elevers politiske følelser.
– Jeg så på samfunnsfag i ungdomsskolen. Elever etterlyser
informasjon om aktuelle tema og nyhetssaker. Behovet for informasjon øker når
det blir større uro i verden. Det er utrolig viktig å gi elevene gode
navigasjonsutstyr for å tolke og forstå verden rundt seg.
Det at lærere holder seg orientert har alltid vært viktig og
enda mer nå mener Jore. Hun trekker frem Dembra som en god nettressurs for de
som vil ha ferdige opplegg og tips til hvordan man kan ta tak i kontroversielle
tema i undervisningen.
– Så fort ting endre seg i den vestlige verden nå, er det
mye historie som ruller ut hver dag.
– Med alt det som skjer i USA skal det vel litt til å få med
seg hele bilde i «trumpetismen»?
– Det vil være mye forlangt av hver enkelt lærer. Grenser
flyttes, og skolen blir et politisk instrument som flere vil styre. Lærere blir
viktig for å stå imot krefter som vil svekke demokratiet og lære opp elevene i
de demokratiske spillereglene. Det krever mot og kompetanse å ta opp de
uenighetene som oppstår. Skolen og lærerne er viktigere enn noen gang, sier
Mari Kristine Jore.