Vil kutte i timene lærerne må være på skolen

KrF vil at lærerne igjen skal få gjøre forberedelser og etterarbeid hjemme hvis de vil.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag denne uken åpner Kristelig Folkepartis landsmøte i Bergen.

En av dem som har bidratt til forslaget til nytt program for perioden 2025 til 2029, er stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad. Han er medlem i programkomiteen.

– Mer fleksibel arbeidstid og mulighet for å tilbringe mer tid utenfor klasserommet, vil gjøre læreryrket med attraktivt, mener Ropstad.

Han tror KrFs forslag om økt lærerlønn og redusert krav om tilstedeværelse utenom undervisningstiden, vil gjøre det lettere å rekruttere og beholde lærere. 

Som stortingspoitiker har Ropstad ofte deltatt i debatter om utdannings- og familiepolitikk. Fra 2019 til 2021 var han barne- og familieminister i Erna Solbergs regjering, men tar ikke fire nye år på Stortinget.

Utdanningsnytt har spurt Ropstad om han kan kommentere noen av forslagene.

Ett av dem er å gi lærerne større fleksibilitet i hverdagen gjennom mindre bundet tid på skolen. Et annet punkt handler om å redusere undervisningstiden for kontaktlærere. Dermed markerer partiet seg som en klar motvekt til Arbeiderpartiets forslag om heldagsskole.

Kortere skoledager

Kravet om redusert tilstedeværelse på skolen for lærere etter at undervisningstiden er ferdig, er foreslått til minst 25 prosent.

– Vi er opptatt av å styrke elevenes læring og trivsel. Nøkkelen ligger i å investere i kvalitet fremfor kvantitet i form av lange skoledager. Norge har brukt store ressurser på å gi grunnskoleelever to års lengre skolegang, uten at noen kan vise til verken mer læring eller bedre livskvalitet for barna, sier Ropstad og legger til:

– Vi vil heller ha kortere skoledager i grunnskolen slik finske elever har, og investere pengene i kvalitet i elevenes læringsopplevelse.

Som grunnlag for beslutningen viser Ropstad til en uttalelse fra OECDs utdanningsdirektør Andreas Schleicher: «Kvalitet handler om å rekruttere, beholde og utvikle dyktige lærere og gi dem nok tid til å arbeide utenfor klasserommet, til å forberede undervisningen og til å følge opp den enkelte elev.»

– Læring er en sosial og relasjonell prosess. Elever lærer best fra lærere de elsker. Og for å bygge en god relasjon trengs det tid, fastslår Ropstad.

Vil øke lærerlønningene

I tillegg til kortere skoledager, foreslår KrF å gjeninnføre ordinær foreldrebetaling på skolefritidsordningen (SFO) for foreldre med inntekt over to millioner kroner.

– De frigjorte midlene vil vi bruke på å gi lærere 50 000 kroner mer i årslønn. Kontaktlærere skal få to klokketimer mindre undervisningstid i uka. Det vil gjøre yrket mer attraktivt og lettere å kombinere med familieliv, tror den tidligere familieministeren, som selv er småbarnspappa.

– Fleksibilitet til å kunne jobbe hjemmefra, eller til å levere eller hente barn i barnehagen, er viktig for dagens arbeidstakere. Også på dette punktet sakker lærerne akterut, særlig etter at pandemien har gitt mange andre arbeidstakere enda større muligheter for fleksibilitet og hjemmekontor.

Ropstad viser til at lærere i mange land står fritt til å velge om de vil jobbe på skolen eller hjemme etter at undervisningstiden er ferdig. Skandinaviske lærere har de strengeste kravene til fysisk tilstedeværelse på skolen.

Norge vs. Finland

I Norge må lærerne være på skolen i 

  • 1.300 timer årlig på barnetrinnet
  • 1.225 timer på ungdomstrinnet og 
  • 1.150 timer på videregående. 

I Finland er kravet bare 

  • 818 timer tilstedeværelse på barneskolen
  • 733 timer på ungdomsskolen og 
  • 686 timer på videregående

– Det tyder på at det er mulig å sikre et godt samarbeid mellom lærere og tilstrekkelig tid til felles møter, samtidig som lærerne får mer fleksibilitet til å jobbe hjemmefra. Også regjeringen i Storbritannia har signalisert at også den vil gi lærerne større mulighet til å forberede timer og planlegge undervisning hjemmefra, i stedet for å måtte være på skolen.

 – Får lærerne nok samarbeidstid hvis de skal tilbringe mindre tid på skolen?

– Norge er i dag i OECD-toppen i antall årlige timer som kreves i tilstedeværelse på skolen. Finland, som de fleste er enige om lykkes veldig godt med sin skole, stiller krav til betydelig færre timer på skolen for lærerne i løpet av året. Hvis vi går ned til finsk nivå, er jeg sikker på at vi både kan opprettholde et godt samarbeid mellom lærere og tilstrekkelig tid til felles møter, sier han.

Finansieringsplanen er klar

– Dere vil både redusere klassestørrelsen og øke lærerlønningene. Hvordan skal det finansieres?

– Det å øke lærerlønningene med 50.000 kroner vil koste rundt 7 milliarder kroner. To klokketimer mindre undervisningstid for kontaktlærere per uke, vil koste rundt 4 milliarder kroner. En forkortelse av skoledagen til finsk nivå og tilsvarende utvidelse av SFO-tiden vil gi en innsparing på rundt 6 milliarder kroner. Ordinær foreldrebetaling for SFO for foreldre med over 2 millioner i inntekt henter inn ytterligere 2 milliarder, har KrF-politikeren regnet seg fram til.

– Arbeidstid og lønn er forhandlingsspørsmål. Hvordan har dere tenkt at slike spørsmål kan avgjøres politisk?

– Med skoleresultater som har falt til snittet i OECD og til dårligst i Norden bortsett fra Island, og med svært lav søkning til lærerutdanningene, er det behov for større endringer i form av en kvalitetsreform der lærerne får de vilkårene som trengs for å gjøre jobben, sier Ropstad.

Skolepakkene

Han viser til at i forbindelse med de såkalte skolepakkene fra 2000 til 2003 grep politikerne inn for å løfte lærerlønningene, samtidig som arbeidstiden ble utvidet.

– Vi mener det er på tide med et liknende grep nå, men der undervisningstiden blir kortet ned og arbeidstiden mer fleksibel etter inspirasjon fra Finland. Er det politisk vilje til å gjøre læreryrket mer attraktivt og gi skolen rammene som kan styrke elev-lærer-relasjonen, er dette fullt mulig og i tråd med OECDs anbefalinger, sier Ropstad og legger til:

Alle snakker om å gjøre læreryrket mer attraktivt. Nå er det på tide at vi gjør noe med det, sier han.

Færre lærerårsverk

Ropstad ønsker samtidig å trekke fram at KrF foreslår flere tiltak for å endre skolehverdagen.

 – Satsingen vår på trykte lærebøker og på skolebibliotekene på om lag 1,5 milliarder kroner kommer i tillegg, og vil bidra til færre digitale forstyrrelser, bedre leseforståelse og økt leseglede. Summen av friske midler som kreves for å få til endringene vi foreslår i vårt program, er liten sammenliknet med gevinsten, hevder Ropstad.

Han peker også på en annen gevinst, i form av redusert behov for lærere på om lag 4.000 årsverk netto. Ifølge Utdanningsforbundet er det om lag 12.000 årsverk i skolen som utføres av personer uten  lærerutdanning, og det er mange lærere som skal gå av med pensjon fremover, påpeker han.

– Hjertet må tilbake i skolen. Lærerne må få mer tid til å se elevene og foreldrene og lære dem å kjenne. Det vil styrke læringen. Høyere lærerlønn, mer tid utenfor klasserommet og mer fleksibel arbeidstid vil gjøre læreryrket mer attraktivt. Dermed blir det lettere å rekruttere og beholde dyktige lærere, oppsummerer Ropstad.

Powered by Labrador CMS