Den svenske regjeringen lover regulering av lærernes arbeidstid

Den svenske regjeringen vil for første gang lovfeste sentral regulering av lærernes undervisningstid og forberedelsestid. Fra 2028 settes det av midler tilsvarende 3 500 lærerstillinger, ifølge TV4.

Publisert

Bakgrunnen er et mangeårig krav fra fagforeningen Sveriges Lärare om å sikre lærere tid til planlegging, for- og etterarbeid, og å redusere byrden av administrasjon og andre oppgaver.

– Dette er en historisk seier for lærerne. Endelig får vi en mer normal arbeidsbelastning, sier forbundsleder Anna Olskog til nettstedet Vi lärare

Regjeringen setter av 1,3 milliarder svenske kroner i andre halvår 2027 og deretter 2,5 milliarder kroner årlig. Utdanningsminister Simona Mohamsson (L) kaller tiltaket en markering av at lærere og elever nå settes først. 

Hun peker på at bedre arbeidsvilkår også skal gjøre yrket mer attraktivt.

Undervisningstiden for svenske lærere har økt betydelig siden ordningen med skoleassistenter ble fjernet i 1995. Ifølge Mohamsson har lærere i mange tilfeller blitt satt til oppgaver som vakthold i friminuttene og til og med rengjøring, i stedet for undervisning.

Kommunenes interesseorganisasjon SKR har tidligere vært kritisk til sentral regulering uten finansiering, men regjeringen understreker at dette nå følger med på kjøpet.

Detaljene i lovforslaget er ennå ikke kjent, men regjeringen lover at lærere skal få beskyttet tid til å fokusere på undervisningen.

En rundspørring Vi lärare har gjort viser at samtlige partiene i den svenske riksdagen er åpne for å regulere lærernes arbeidstid på nasjonalt nivå.

Krever begrensning av oppgaver

I Norge har lærerorganisasjonene lenge ønsket seg bedre vern av lærernes tid til for- og etterarbeid. I dag reguleres arbeidsplanene lokalt, og mange lærere melder om at for mye tid går med til møter, administrasjon og oppgaver som ikke handler om undervisning.

Da Utdanningsforbundet møtte KS til arbeidstidsforhandlingene i 2023 la de frem et krav om å begrense lærernes arbeidsoppgaver. 

Det fikk de ikke gjennomslag for, men i protokollen heter det at «det er behov for en gjennomgang av hvilke oppgaver lærerprofesjonen har ansvar for og hvilke oppgaver som bør utføres av andre ansatte i skolen. »

– Arbeidsoppgavene til lærerne blir stadig flere og mange av dem ligger utenfor eller i randsonen av det som er kjerneoppgavene til en lærer. Protokollteksten er en erkjennelse av dette. Dette blir det viktig å også jobbe med videre fremover, slik at lærere kan være lærere, sa forhandlingsleder Aina Skjefstad Andersen til Utdanningsnytt den gangen.