Ill.foto: Joakim S. Enger
Forslag til hvordan vi kan løse bemanningskrisen
Debatt: – Det er på tide å slutte å klage på bemanningen, la oss heller gjøre noe med det.
Hvordan skal vi løse bemanningskrisen i helse- og
utdanningssektoren? Ukentlig, nesten daglig blir dette spørsmålet forsøkt
besvart i offentligheten. Altfor få søker på lærer- og sykepleieutdanningene ut
fra de allment aksepterte prognosene om fremtidig behov for yrkesutøvere i
disse yrkene. Svaret er heller kanskje ikke likt for begge yrkene.
Det som er felles for dem, er at det er yrker som stiller
store krav til det relasjonelle og engasjerer yrkesutøveren på et veldig
personlig plan. Dette kan være skremmende, men det er også noe som kan være
veldig inspirerende. Å ha et yrke der du har direkte innflytelse på andre
menneskers liv, er og blir meningsfullt. En dag er aldri helt lik en annen, og
du kan ikke planlegge deg frem til forutsigbarhet.
Det er også yrker med stor arbeidsmengde. Sykepleiere kan
regne med arbeid både kveld og helg, avhengig av turnus. Lærere har en gitt
arbeidstid som skal dekke undervisning, behov for for- og etterarbeid og
utviklingsarbeid sammen med kolleger. Å få tiden til å strekke til er en
kronisk utfordring for begge yrkene.
Av de to yrkene, er det likevel læreryrket som er lettest
å gjøre noe med, med tanke på bemanningskrisen. For det første: det er politikerne
som bestemmer hvor mange timer elevene skal ha. Norske elever har aldri hatt så
mange timer som nå. Ved å fjerne noen kompetansemål og regulere ned timetallet
som den enkelte elev har krav på, krymper vi behovet for lærere umiddelbart.
I tillegg må leseplikten reduseres, det vil si undervisingsmengden
til den enkelte lærer, justeres ned, slik at man må undervise mindre i en full
lærerstilling. Får hver elev to skoletimer færre i uken, og en lærerstilling
blir justert ned med en time, har vi likevel en nettogevinst som både får ned
lærerbehovet og gjør hverdagen lettere for den enkelte lærer.
For det tredje: altfor mange lærere jobber deltid. Vi er
ikke den verste profesjonen, men Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var det i
2023 totalt 79 496 lærere ansatt i grunnskolen. Av disse arbeidet 65,3 % heltid, mens 34,7 % arbeidet deltid. I
videregående opplæring var det i 2023 registrert 24 334 lærerårsverk. Av disse
var 72,5 %
heltidsstillinger, mens 27,5 %
var deltidsstillinger. (ssb.no).
Om hver av de som er i deltidsstilling går opp fem prosent i
stilling, vil det utgjøre 1715 årsverk! Noen av de som er i deltidsstilling er
det nok ufrivillig, med strikken godt tøyd. Med gode incitamenter må det
likevel være mulig å få gjort noe med den andelen. En time mindre undervisning
er nevnt.
Lønn blir nevnt av alle, men livsfasetiltak og pensjon er
også viktig. Jeg savner en satsing på seniorene som kan få dem til å både jobbe
mer og lengre. Kloke, erfarne, arbeidsomme engasjerte lærere sin «best
før»-dato blir bestemt av hvordan de blir brukt av arbeidsgiver. Blir de brukt
som en ressurs, eller blir de sett på som gamle sirkushester med begrenset evne
til læring av nye triks?
Til sist vil jeg nevne at vi har en stor, vital og
arbeidsom gruppe i innvandrerne våre, og skolen ville bli et rikere sted om vi
fikk gjort noe med den ganske så blendahvite atmosfæren på norske personalrom.
Mangfoldet i samfunnet er ikke gjenspeilet i lærerprofesjonen. Vi trenger flere
med innvandrerbakgrunn, både fordi de kan gjøre en vel så god jobb som en
norskfødt nordmann på sitt fjerde skipar, men også for de perspektivene de kan
bringe til «bordet». Dessverre er mistenkeliggjøring og dårlig kamuflert
nedsnakking gjengangere i ordskiftet om dem.
Om vi virkelig ønsker å gjøre noe med bemanningskrisen,
er det mulig å få det til gjennom det jeg har listet opp:
- Endre behovet for arbeidskraft med færre elevtimer
- Gjøre jobben mer gjennomførbar med redusert leseplikt
- Økonomiske incentiver pluss styrket pensjonsgevinst
- Åpne for et reelt etnisk mangfold gjennom offensiv rekruttering.
De nevnte faktorene kan
kanskje hjelpe på å forløse den kompetansen som i dag ligger brakk i altfor mye
deltid.
Alternativt kan vi fortsette å klage mens problemet
vokser.