Ill.foto: Marie von Krogh
Vidaregåande skular: Frå nedbygging til forsterking
Debatt: – I staden for å satse på nedbygging som hovudstrategi må det leggast til rette for at dei vidaregåande skulane utvidar arbeidsfeltet sitt.
Det blir litt færre i aldersgruppa 16 til19 år dei
komande åra. Den vanlege budsjettlogikken i mange fylkeskommunar tilseier at
det då må kuttast i klassar, studietilbod og skular. Dette er kortsiktig og kostbar
politikk.
At det blir
justeringar i fagtilbodet ved somme skular, er ikkje det største problemet. Men
ofte ser vi at det blir kutta for hardt. Det rammar dei unge, og det rammar
mange lokalsamfunn.
Enn om politikarar og administrasjon i staden spurde:
Korleis kan vi å styrke og utvikle fylket vårt gjennom meir kunnskap til
fleire? Korleis kan vi bruke skulane -
bygningar, utstyr og lærarkrefter - til å bygge meir kompetanse?
I mange
fylkeskommunar blir det sett for snevert og for tradisjonelt på kva dei
vidaregåande skulane kan tilby. Skulane sitt potensial i til dømes etter- og
vidareutdanning for vaksne blir undervurdert, ofte neglisjert.
Tankegangen
i fylkeskommunane må snuast. I staden for å satse på nedbygging som
hovudstrategi må det leggast til rette for at dei vidaregåande skulane utvidar
arbeidsfeltet sitt. Ambisjonen må vere at dei fleste skulane blir lokale og
regionale kompetansesenter som treffer fleire enn ungdom med rett til vidaregåande opplæring. Denne
retten er dessutan utvida frå 2024, både for unge og vaksne.
Sjølvsagt
skal ungdom alltid ha første prioritet i vidaregåande opplæring. Men samstundes
har ei rekkje utgreiingar dei siste åra peika på behovet for nye strategiar og
tiltak for at folk skal kunne «lære heile livet». For
styresmaktene er det ikkje nødvendig å famle etter nye strukturar eller nye
organisasjonsformer for å sette ei slik kompetansereform ut i livet.
Grunnstrukturen er der allereie, gjennom vidaregåande skular. Dei har i stor
grad kompetanse til å ta på seg fleire utdanningsoppgåver, også i samarbeid med
andre utdanningsinstitusjonar.
Dei
vidaregåande skulane kan til dømes:
- gi opplæring og utdanning i samspel med lokalt
og regionalt næringsliv, også offentleg sektor
- syte for vidare- og
etterutdanning for vaksne, i og utanfor arbeidslivet
- gi tilbod til dei som
treng å bli betre rusta for høgare utdanning
Somme skular driv med noko av dette
allereie. Men det må satsast kraftigare og meir systematisk. Statsrådane
i Kunnskapsdepartementet må ta initiativ til ein nasjonal strategi der
vidaregåande skular får ei langt meir sentral rolle når det gjeld
kompetanseutvikling i samspel med både offentleg og privat sektor. Då vil fleire skular vere liv laga.
Sentrale
utdanningspolitikarar, enten det er på Stortinget eller i departementa, har
ikkje brydd seg om å sjå kva dei vidaregåande skulane kan tilby. Og det må
leggast til – skulen sine folk har heller ikkje vore særleg offensive.
Forventningane til fylkeskommunane når det gjeld
etter- og vidareutdanning har blitt tydelegare dei seinare åra. Som vanleg har sentrale
styresmakter svikta når det gjeld finansiering.
Landets fylkespolitikarar må
samle seg om å krevje statelege endringar som styrker utdanningstilbodet i fylka.
No ser vi i staden at nedbygging i eitt
fylke blir grunngitt med at andre fylke driv med det same. Dette er ein
defensiv strategi.
Det trengst
kraftige tiltak for å hindre fråflytting i mange distrikt. Eit godt og breitt utdanningstilbod
til ungdom og vaksne er eit opplagt verkemiddel i så måte. Både lærarar og
elevar kan dra nytte av eit forsterka samspel mellom skulane og næringslivet, offentleg sektor og andre
utdanningsinstitusjonar. Samstundes kan dette vere med på å oppretthalde eit
desentralt tilbod innan vidaregåande opplæring.