FHI: For lite forskning om hvordan skjermtid påvirker barns helse
Hvordan skjerm påvirker barns oppførsel og helse, er ikke godt nok dokumentert, ifølge FHI, som sier de trenger mer forskning.
Da forskere fra Folkehelseinstituttet (FHI) skulle samle sammen data for å finne ut hvordan skjermtid påvirker barn og unge, fant de ut at de ikke hadde nok materiale å velge fra.
På instruks fra Skjermbrukutvalget skulle to oversikter lages, den ene om effekter og konsekvenser for emosjonell, kognitiv og motorisk utvikling og den andre om fysisk helse målt som muskel-skjelettsmerter, hodepine og øyehelse.
– Resultatene fra de to paraplyoversiktene viser at det stort sett ikke var mulig å konkludere om effekt. Skjermtid var assosiert med flere utfall, men dokumentasjonen var også mangelfull og usikker, forklarer seniorforsker Liv Giske ved FHI.
Hun sier det finnes flere og vesentlige kunnskapshull i dokumentasjonen om konsekvensene av skjermbruk for barn og unge.
Ett av funnene om utvikling som forskerne har valgt å trekke fram, omhandler barns utvikling.
– En av de inkluderte systematiske oversiktene viste at en reduksjon i skjermtid på cirka 20 minutter per dag trolig kan føre til mindre aggressiv atferd i en studie av barn på rundt tre år som brukte halvannen time på skjerm per dag, skriver FHI i sin omtale av rapporten.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.