Danske skoler krymper skoledagen for de yngste elevene 

Etter sommeren planlegger mange danske skoler for kutte i timetallet for de yngste elevene. Men lærere er redd dagen vil bli for kort. 

Publisert Sist oppdatert

Skolene i Ballerup kommune, en forstads kommune til København, er et eksempel. Der har politikerne bestemt at skoleuka for de yngste elevene skal kuttes, fra 25 til 20 undervisningstimer. 

Det betyr at elevenes skoledager vil være på tre timer og tjue minutter. 

Det er det danske fagtidsskriftet Folkeskolen.dk som skriver dette. 

Ifølge dem melder skoler over hele Danmark at de vil forkorte skoledagene etter sommerferien. De har spurt 207 skoleledere. 7 av 10 svarer at elevene deres kommer til å få færre timer på skolen. Det gjelder spesielt elevene på 1. og 2. trinn. 

Fjerner støttende undervisning

Årsaken til at dette skjer er en politisk avtale om et  «kvalitetsprogram for folkeskolen», vedtatt i fjor. Den fjerner kravet om så kalt støttende undervisning fra og med neste skoleår. 

Støttende undervisning er undervisning som ikke nødvendigvis er fagspesifikk, men skal støtte opp under elevenes læring og utvikling. Det kan inkludere lek, fysisk aktivitet, prosjektarbeid, sosial læring, eller faglig veiledning.

Denne støttende undervisningen ble innført som en del av skolereformen i Danmark i 2014, blant annet for å gjøre skoledagen mer helhetlig og for å sikre at elevene fikk mer tid på skolen uten at alt måtte være faglig teori.

Men nå er ikke skolene lenger er lovpålagt å ha støttende undervisning som en fast og obligatorisk del av elevenes timeplan.

Denne typen undervisning blir valgfri for skolene, og timene som tidligere var øremerket til dette, kan nå brukes annerledes – eller tas bort helt.

Skoler og kommuner kan dermed kutte i timetallet, siden de ikke lenger må ha støttende undervisning.

Men ikke alle er like begeistret. 

Sikre at alle henger med

Marianne Giannini er leder for Børnehaveklasseforeningen (organisasjonen for førsteklasseledere i Danmark). Hun advarer mot at at skoledagen blir for kort til å romme både undervisning, sosial utvikling og lek.

– Det gir aller mest mening at vi har barna i fem timer hver dag. Da sikrer vi at alle barn henger med, blir sett og hørt, og får delta i både det sosiale og i lek. Det rekker man ikke hvis man har 26 elever i en klasse og bare fire timer per dag, sier hun og får støtte av Gordon Ørskov Madsen, leder for Danmarks Lærerforening.

– Elevene begynner med svært ulike forutsetninger, og lærerne har en stor oppgave i å få med alle. Man kan ikke bare kutte og håpe det går bra. Vi vet hvor viktig det er at barna får en god skolestart, og at det skapes et sterkt fellesskap som varer gjennom hele skoleløpet, sier Madsen. 

Han frykter at beslutningen i mange tilfeller er økonomisk begrunnet – ikke faglig.

– Hvis man kutter timer fordi man mener det er minst skadelig å spare inn på førsteklassen, er det svært problematisk, sier han.

Powered by Labrador CMS