Pause i forhandlingene om lærernes arbeidstid
Partene er enige om å gjenoppta forhandlingene etter nyttår.
Det skriver Utdanningsforbundet på sine nettsider.
24. november gikk startskuddet for forhandlingene om lærerens arbeidstidsavtale. Avtalen, som egentlig heter SFS 2213, er en nasjonal avtale mellom KS og lærerorganisasjonene som regulerer hvordan arbeidstiden til lærerne i skolen skal organiseres.
Utdanningsforbundet tropper opp med fire hovedkrav til årets forhandlinger:
(se utfyllende beskrivelse av kravene i faktaboksen)
Mer tid til kontaktlærere som har ansvar for 20 elever og flere – og lærerne skal selv disponere den.
Styrkede livsfasetiltak for nyutdannede og eldre lærere. Nyutdannede lærere skal få ytterligere rett til redusert undervisning det første yrkesåret.
Arbeidstiden skal brukes til kjerneoppgaver, ikke til andre oppgaver.
Tydeligere og bedre tidsressurser i alle skoleslag.
– Kravene våre er rimelige krav, sa leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, til Utdanningsnytt ved forhandlingsstart.
Men han la ikke skjul på at han var spent.
– KS har uttalt at de mener dagens avtale er utdatert. De har flagget at de ønsker å forlenge arbeidsåret til lærerne og ha mer tid til samarbeid. Min forventing, og oppfordring, til KS nå er at vi klarer å bli enige om en god avtale som sikrer at flere orker å stå i læreryrket og at flere ønsker å bli lærere. Det må være målet.
– Forbedringspotensial
KS har på sin side uttalt at de mener dagens avtale er utdatert.
Forhandlingsleder for KS, Hege Mygland, har uttalt at avtalen (SFS 2213) bygger på elementer helt tilbake fra 1970-tallet, og at den i liten grad er blitt endret de siste 20 årene. Mygland sier at det ikke er tvil om at «vi har et forbedringspotensial».
– Dette må partene snakke om. Vårt mål er en bedre skolehverdag for alle, sier Mygland.
Nå er imidlertid forhandlingene satt på pause til nyåret.
Forhandlingene tas opp igjen i januar 2026.