Østerrikske Kevin (18) lærer skinnelivet på nattskift i Oslo
Utenlandske lærlinger kan også reise på utveksling til Norge. Kevin Schwinner fra Østerrike fikk fem uker i Sporveien i Oslo.
Klokka har passert midnatt, og arbeiderne som har nattskift hos Sporveien, venter i lokalene på Etterstadsletta i Oslo. Blant gjengen som sitter der i gul refleksdress, med en blå hjelm mellom hendene, er Kevin Schwinner (18).
Han skal være med ut på oppdrag for å vedlikeholde skinner, men klarsignalet er ikke kommet ennå. Alle togene må være parkerte for natten, før mannskapet slipper til. Praten går, mens mørket kommer krypende utenfor.
– Alt er så seriøst i Østerrike, her er folk mer livlige og sier stadig «you are my friend». En dag tok også en av de ansatte meg med på fisketur. Det var en helt ny opplevelse, sier 18-åringen.
Dette er hans femte uke i Norge, og utvekslingstiden er snart over.
Østerrikske lærlinger sitter mer på skolebenken enn de norske, og er derfor ikke så drillet i det praktiske arbeidet ute.
Erasmus+ for lærlinger
Det var Kevin Schwinner som tok initiativet. Han kontaktet fylkeskommunen, som koordinerer Erasmus-utvekslingen i Oslo og Akershus, og de henvendte seg videre til Sporveien. Baneavdelingen var rask med å svare ja.
Til daglig er 18-åring lærling hos selskapet ÖBB, et stort firma som drifter t-banen i Wien. Dette er hans første tur til Norge.
– Jeg ville ut for å lære mer om andre land, se hvordan arbeidet gjøres der, og også øve meg på språk, sier Kevin.
I bunnen er den unge mannen utdannet togfører, men nå vil han blir «skinnemester», som det kalles fritt oversatt.
Erasmus+-ordningen er godt kjent på de fleste videregående skoler, men det er ikke så mange som vet at den også gjelder for lærlinger. Kevin er én i ei gruppe på fem som er i Oslo. Men det er bare han som er utplassert hos Sporveien.
I løpet av de fem ukene har 18-åringen lært både om norsk infrastruktur og hvordan Sporveien jobber med vedlikehold og teknologi.
På oppdrag
Klarsignalet er kommet, og arbeiderne gjør de siste forberedelsene til å dra ut. Kevin får være med på gult materiell, eller Robel trekkraft, som den også heter. Dette er et transportmiddel han er kjent med fra hjemlandet.
Med på turen er også Nicoline Bjerge og Martine Vatland Rasmussen, fra kommunikasjonsavdelingen til Sporveien. De skal presentere Kevin og utvekslingsprogrammet, for å gjøre det bedre kjent blant unge. Målet er at det skal være med på å friste enda flere til å søke lærlingplass hos Sporveien.
Kevin stiller seg opp foran kameraet inne i tunnelen, smiler til mobilen som filmer, og forteller sin historie. Senere blir han også med på en liten musikksekvens, sammen med Martine og en kollega.
Hovedoppgaven til Kevin er å være med fagarbeiderne og de norske lærlingene for å gjøre vedlikehold på skinnegangen til T-banen. H2an skrur og banker og får innføring i hvordan det kan gjøres på den beste måten.
Klokka er 02:30, og det meste av byen sover. Lyden av en tung slegge mot metallet gir gjenklang i bergveggen. Arbeidet må avsluttes før morgentogene begynner å trille grytidlig gjennom Oslo.
En god erfaring
– Erfaringene med å ha Kevin her har vært positive, og Sporveien ser på utveksling som både nyttig og givende, både for lærlingen og fagmiljøet som tar imot, sier Jytte Seligmann, som er lærlingeansvarlig i Sporveien.
De har rundt 40 fordelt på svært mange fag.
– Foreløpig har vi ikke hatt noen lærlinger som har reist ut, men vi vet at noen planlegger å søke utveksling til våren. Dessverre er ordningen lite kjent, sier Jytte Seligmann.
For utvekslingslærling Kevin Schwinner går det mot slutten av de fem ukene i Norge. Han er mange erfaringer og opplevelser rikere, og i slutten av august venter alvoret. Da skal han opp til fagprøven hjemme i Wien.