Hva vi omgir oss med og erfarer i ung alder, former oss som mennesker, mener barnehagelærerstudent Rebecca Knoph Risvik

Barnehagen kan forebygge skolefravær

Debatt:  Fraværet blant elever i skolen øker. Ved å skape gode relasjoner mellom barna kan barnehagelærerne bidra til å redusere fraværet

Publisert Sist oppdatert

En elev på 10. trinn hadde typisk åtte dager og sju enkelttimer fravær i 2023–24. Det er én time mer enn i skoleåret 2022–23. Sammenlignet med skoleåret før pandemien er det en økning på to dager og to timer, viser tall fra Utdanningsdirektoratet.

Jeg tenker titt og ofte på hvilken stor påvirkningskraft barnehagelærerne har i barnas liv, og hva vi kan gjøre for å bidra til å redusere dette fraværet.

Alle seiler ikke gjennom

Vi har en mal alle skal passe inn i. Det vi kaller «normalen». For mange fungerer det fint, og de kommer seg gjennom barnehagen og skolen uten spesielle utfordringer. Det gjelder likevel ikke alle. De som opplever skolen som utfordrende, er ikke bare de som har behov for spesialpedagogisk tilpasning. Dette gjelder også mange andre barn. Det er utallige historier som fører til dette fraværet. Så hvordan omfavner vi alle disse barna?

Jeg mener det aller viktigste er at hvert enkelt barn opplever å bli sett, å være en del av et fellesskap og å utvikle vennskap. Det er vår oppgave som barnehagelærere å se til at det blir gjort (Rammeplan, s. 22, 2017).

Evne til å se hverandre

I en av mine praksisbarnehager jobbet de kontinuerlig med fellesskap og vennskap, og jeg føler de hadde knekt koden for et optimalt barnehagemiljø. Skolestartere hadde en imponerende evne til å se hverandre. De var gode på å inkludere i lek. De kunne se på avstand om noen var ensomme. Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang i praksisperioden observerte utenforskap, utestenging eller store konflikter. 

Da jeg besøkte skolen i min praksis, var det som om de barna hadde tatt med seg disse gode verdiene og sin sosiale kompetanse inn i klassen. De hadde et fantastisk klassemiljø. De var observante mot hverandre, tålmodige og gode på kommunikasjon. De var trygge barn som kunne være seg selv blant sine klassekamerater.

Vi må være på jobb

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre mennesker, både i barnehagen og som voksen. Dette grunnlaget dannes tidlig i livet. Tidlig innsats er derfor viktig for å forebygge skolefravær. Hva vi omgir oss med og erfarer i ung alder, former oss som mennesker. 

Vi som barnehagelærere må skape gode relasjoner til barna. Vi må lære hvert enkelt individ å kjenne, og legge til rette for at barna opplever mestring og bruker sine evner på best mulig måte. Det gjelder også de barna som opplever ikke å bli sett og forstått. Vi skal skape selvsikre og trygge barn. Da må vi være vårt ansvar bevisst.