Kunnskapsministeren kan ikke svare på om hun vil fjerne fraværsgrensen
Kari Nessa Nordtun (Ap) sier til Aftenposten at hun ikke kan svare på om regjeringen planlegger å fjerne den omstridte fraværsgrensen på 10 prosent i videregående skole.
Arbeiderpartiet vedtok på landsmøtet i 2023 at de skulle fjerne fraværsgrensen, som gjør at man ikke får karakter om en har mer enn 10 prosent fravær i et fag på videregående skole.
– Å fjerne dagens fraværsgrense er naturlig, sa statsminister Jonas Gahr Støre til VG den gang.
Nå er det gått over ett år siden landsmøtet, og fortsatt er ikke grensen fjernet. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier nå til Aftenposten at hun ikke kan si om hun vil fjerne grensen før neste års stortingsvalg.
De har heller ikke planer om å legge fram endringsforslag i nærmeste fremtid. Samtidig sier hun at regjeringen ønsker å forbedre dagens fraværsregler, og at de vil «lande saken» i god tid før skoleåret 2025–2026.
– Men jeg kan ikke slå fast om jeg vil fjerne fraværsgrensen på 10 prosent.
Nestleder Gaute Børstad Skjervø i AUF er ikke imponert.
– Det er valg neste høst, så vi forventer at Arbeiderpartiets landsmøtevedtak blir oppfylt innen utgangen av stortingsperioden. Da er det absolutt betimelig å spørre når de har tenkt å gjøre det.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.