eksamen skrive norsk pc

For stor økning i arbeidsmengde på psykologi 2-eksamen

Debatt: Etter fjerningen av forberedelsesdag på eksamen ble arbeidsmengden for elevene betydelig større.

Publisert

Fra våren 2025 var forberedelsesdagen fjernet fra en rekke skriftlige eksamener, blant annet psykologi 2, noe Udir informerte om 30. oktober i fjor. Dette ble gjort for å unngå bruk av KI, slik at elevene ikke skulle kunne bruke chatboter til å skrive tekst i forkant om temaer og tekster fra forberedelsesdagen. Det er ikke vanskelig å forstå begrunnelsen for fjerningen av forberedelsesdagen. 

For at elevene i like stor grad som før skal få vist kompetansen sin på eksamen, er det samtidig avgjørende at eksamener blir tilpasset at det ikke lenger er forberedelsesdag. Dette har ikke skjedd for psykologi 2-eksamen.

Eksamen i psykologi 2 varer i fem timer og består av to oppgaver: Et kortsvar, som teller 30 prosent, og et langsvar, som teller 70 prosent (jf. eksamensveiledningen). I kortsvaret skal elevene analysere og reflektere med utgangspunkt i et vedlegg, og på langsvaret skal de analysere en case, for eksempel (som i år) en konflikt mellom to venninner. I begge oppgavene kreves det at de tar aktivt i bruk psykologisk fagstoff (fagbegrep, teorier og modeller), og det stilles også krav til både kildeliste og referanser underveis i teksten. Anbefalingen for eksamen er at elevene skriver ca. 400 ord på kortsvaret og ca. 1500 ord på langsvaret, altså så mye som 1900 ord totalt.

Fjerningen av forberedelsesdag gjorde at psykologi 2-elevene ikke lenger kunne forberede seg konkret til hva de skulle gjøre på eksamenen. Frem til i fjor fikk elevene dagen før eksamen oppgitt tema for eksamenen, for eksempel konflikt og kommunikasjon, og fire vedlegg, der de fikk i oppgave å analysere ett av dem i kortsvaret. Elevene fikk dermed mulighet til å repetere spesielt aktuelle fagbegrep, teorier og modeller for eksamenens tema, foruten at de kunne lese de mulige vedleggene til kortsvaret grundig i forkant.

Siden elevene ikke i år hadde kunnet lese i forkant teksten de skulle analysere i kortsvaret, måtte de først bruke tid på å lese den teksten grundig. Eksempeloppgaven som Udir hadde lagt ut i forkant, hadde bare noe statistikk som vedlegg for kortsvaret, mens elevene på eksamen fikk en relativt lang og krevende tekst å lese om en psykologisk undersøkelse. Dermed tok kortsvaret for mange elever lengre tid enn det tidligere ville ha gjort, både for våre egne elever og andre elever, ifølge diskusjoner i digitale psykologiforum.

Det at kortsvaret var mer arbeidskrevende, gikk naturlig nok ut over arbeidet med langsvaret, som elevene da fikk mindre tid til. Siden elevene ikke visste i forkant hva som var tema for langsvaret, måtte de dessuten bruke mer tid der og da på å komme på og eventuelt også lete frem aktuelt fagstoff. Samtidig var verken eksamenstiden på fem timer eller anbefalt ordantall på 1500 ord i langsvaret endret, og elevene risikerte dermed å ikke bli ferdig i tide eller å ikke få jobbet godt nok med alle delene av eksamen.

Det var gode grunner til å fjerne forberedelsesdagene, men eksamen i psykologi 2 var fra før så arbeidskrevende at den ekstra tiden som måtte brukes ved at elevene var klart mindre forberedt på det de konkret skulle gjøres på eksamen, innebar en betydelig økning i arbeidsmengde. Vi vil derfor oppfordre eksamensansvarlige og Udir om å ta hensyn til dette både ved sensuren nå og med tanke på fremtidige eksamener i psykologi 2.

Powered by Labrador CMS