– En økende andel foreldre oppleves som krevende
Lærere i Færder kommune opplever økt press fra foreldre, og flere skoler har innført tiltak for å håndtere krevende foreldrekontakt.
Det skriver Tønsberg Blad.
Noen ungdomsskoler har to lærere til stede under utviklingssamtaler for å trygge ansatte og dempe konflikter.
– Utover at det er hyggelig, er det en realitet at det kan være veldig utfordrende for en enkelt lærer å sitte i møter med foresatte. Så det er også et tiltak for å trygge læreren, samt å deeskalere eventuelle konflikter. Det ser man at har hatt effekt, sier leder i Utdanningsforbundet i Færder, Une Indseth, til avisa.
Rektor eller avdelingsleder er dessuten i nærheten under samtalene på noen skoler.
Konfliktene skyldes blant annet forespørsler som går utover skolens mandat, som å gripe inn i elevers fritid eller håndtere hendelser som burde få konsekvenser hjemme.
Foreldre utfordrer også skolens vurderinger, som karaktersetting, og mange klager på karakterer som egentlig er helt greie. Dette kan være sårt for elevene.
Indseth peker på fire «foreldretyper» som skaper utfordringer: de som vil rydde vei for barna, de som vil skjerme dem fra alt, de med særlige utfordringer hjemme, og de som er påvirket av sosiale medier og influensere. Sistnevnte gruppe har økt betraktelig.
– Influensere sier noe som fremstår som fakta, men som ikke
er det. Og så sier foreldrene at «nei, men det er bedre om dere gjør det sånn
eller sånn, for det har jeg hørt», istedenfor å stole på de ansatte, som jo
faktisk er ekspertene på fagfeltet, sier Indseth.
Summen av dette går utover lærernes fritid og undervisningsplanlegging. Indseth etterlyser tiltak fra myndighetene, som økt bemanning og bedre regulering av arbeidstiden.
– Du skal lete lenge etter en kontaktlærer som sier at de jobber færre timer i døgnet enn før, sier Indseth.