Professor Anne Greve (f.v.) og instituttleder Kristin Danielsen Wolf ved OsloMet under 90-årsjubileet for barnehagelærerutdanningen i Norge

Forskere: 1 av 3 barn gikk i barnehage på 1930-tallet

Barnehagelærerutdanningen i Oslo er 90 år. Inspirasjonen kom fra Berlin og Wien. Der gikk 1 av 3 barn i barnehage allerede på 1930-tallet.

Publisert Sist oppdatert

– Wien var ansett som hovedsetet for pedagogisk og psykologisk forskning på 1930-tallet og både Østerrike og Tyskland var et foregangsland, forteller instituttleder Kristin Danielsen Wolf ved OsloMet. 

Hun fortalte om oppstarten av barnehagelærerutdanningen i Oslo under 90-årsjubileet på OsloMet. De feirer tre dager til ende med aktiviteter og program for både barnehagebarn, studenter, ansatte, forskere og utenlandske barnehagefolk.

Se flere bilder fra jubileumsdagene nederst i saken.

Norge lå langt bak

Norge lå langt bak de andre europeiske og nordiske landene når det gjaldt å etablere barnehager og barnehagelærerutdanning. I 1935 fikk Norge sin første barnehagelærerutdanning, da Inger Grundt-Pedersen var en av pionerene som startet Barnevernsakademiet i Oslo. Hun ble første rektor på Barnevernsakademiet, som var starten på dagens barnehagelærerutdanning ved OsloMet. Rektoren besøkte Wien og Berlin, der hun hentet inspirasjon til utdanningen. I Wien gikk en av tre barn i barnehage på 1930-tallet, ifølge rektoren.

 – Det er overraskende at Norge var så seint ute med barnehagearbeid og en egen barnehagelærerutdanning. En forklaring var, ifølge rektor Grundt-Pedersen, at de ikke hadde hatt de rette menneskene til å sette fart i tingene og vise myndighetene hvor stor behovet for barnehagearbeid var, forteller Wolf.

Inspirert av tysk pedagog

Den første rektoren oppholdt seg også noen måneder i to ulike barnehager og utdanninger, som var etablert av den tyske pedagogen Friedrich Fröbel i Leipzig og Berlin. Han grunnla de første barnehagene i Tyskland, og disse ble forbilder for barnehager i Norden og Norge. Ifølge Fröbels barnehagetenkning var barnet i sentrum og barna skulle utvikle seg til tenkende, selvstendige mennesker gjennom lek, sang og formingsaktiviteter.

– Fröbels tanke var ikke at barnehagen skulle erstatte hjemmene, men være et sted barna kunne få nye impulser gjennom opplevelser og aktiviteter noen timer om dagen, forteller Wolf. Hun tror den tankegangen kan ha vært en årsak til at Tyskland og Wien var tidlig ute med barnehager.

– På den tiden hadde Norge barneasyl som tok vare på nødlidende barn fordi begge foreldrene måtte jobbe, forteller Wolf. I høst skal studenter fra OsloMet i praksis i Pestalozzi Fröbel Haus i Berlin.

Pedagogikk og regnskapsføring

De første norske barnehagelærerstudentene fikk undervisning i småbarnspsykologi, pedagogikk, barnehagelære, religion, norsk, eventyrfortelling, naturstudier og samfunnslære. På timeplanen stod også møteteknikk, kostlære, konsentrasjonsundervisning og regnskapsføring.

– De var opptatt av kvalitet i utdanningen, forteller professor Anne Greve som også fortalte om starten under 90-årsjubileet. Hun tror det viktigste som har skjedd i barnehagelærerutdanningen de siste 90 årene er at den har klart å holde seg oppdatert og at utdanningen har tett samarbeid med praksisfeltet.

– Da jeg tok utdanning på 80-tallet hadde vi ikke en eneste fagbok på norsk. Nå utdanner vi forskere og er tett på nyeste forskning. Barnehagelærerne er også tett på utdanningen. Det gjør at vi i dag er aktuelle og en levedyktig og livskraftig 90-åring, sier Greve. Hennes ønske for fremtiden er at det blir flere barnehagelærere med master i barnehagen.

– Vi må aldri fire på kvaliteten. Det er jeg redd for kan skje i en tid med mangel på studenter. Vi må også utdanne modige barnehagelærere som tør å stå opp for det de tror på, sier Greve.

Instituttleder Kristin Danielsen Wolf fikk krone og hilsen av rektor Christen Krogh ved OsloMet (t.v.) og dekan Roger André Federici da barnehagelærerutdanningen feiret 90 år. Statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar kom også med en hilsen.

Ny felles plan for lærerutdanninger

Også statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) var opptatt av studentmangelen.

– Vi må få flere til å bli barnehagelærer. Der har vi en utfordring vi må ta tak i, sa statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar, som ønsket velkommen på 90-årsjubileet. Regjeringen har satt i gang et arbeid med å lage en felles rammeplan for lærerutdanningene i Norge.

– En ny felles rammeplan må ikke tolkes som et forsøk på å viske ut forskjellene på de ulike lærerne i barnehage, grunnskole og videregående, påpeker Skaar.

Spåkone Lise Lotte Ågedal, som til vanlig underviser barnehagelærerstudenter i musikk ved OsloMet, tok imot barn og voksnes ønsker for fremtidens barnehage og samlet lappene med ønsker i en tidskapsel under 90-årsjubileet. Den skal åpnes igjen når barnehagelærerutdanningen er 100 år.
Elena Bøler fortalte at tankene til den tyske pedagogen Friedrich Fröbel fra slutten av 1800-tallet om at barn lærer mest gjennom lek er like aktuell i dag. Her viser hun hvordan barn kan lære om matematiske former og begreper ved å leke med en ball.
Den anerkjente nederlandske professoren i pedagogikk, Giert Biesta fortalte om betydningen av utdanning i samfunnet.
Førstelektorene Eivind Karlsson og Torgeir Haugen ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet hadde en poetisk tilnærming til barn og mat gjennom tidende.
Barnehageforskere, barnehagelærere og studenter fra Norge, India og Ghana snakket om ulikheter mellom barnehagene og utfordringene for barnehagene fremover.