Trygge ansatte gir trygge elever
Debatt: – Forebygging, trygghet og nok voksne er nøkkelen til ro.
Fra 1. august ble opplæringsloven utvidet med §13-4, som sier at ansatte i skole og SFO kan benytte fysisk inngrep for å avverge skade. Dette gjelder i situasjoner der eleven utsetter seg selv eller andre for fysisk skade, men også dersom hen vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever.
Flere ansatte i skolen roper om at læreren skal ta makta tilbake i klasserommet, mens Elevorganisasjonen (EO) sier til NRK at de er sterkt imot det og vil heller løse det med prat og forebygging.
Skolenes landsforbund har sammen med KS, Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet og Fagforbundet jobbet med å lage veiledere til hjelp til de ansatte i skolen når de står i situasjoner med vold og trusler i klasserommet. Av fire veiledere har vi brukt mest tid på veilederen om forebygging – fordi SL mener, som EO, at arbeidet må legges ned i forebyggingen.
De ansatte i skolen, lærere og fagarbeidere, er utdannet til å forholde seg til elever i alle aldre – det er en del av profesjonen. Det er bra at retten vår til å gripe inn har blitt forsterket fordi det gir en trygghet, og kanskje et verktøy som har manglet i kassa til de ansatte – men da må det være et skikkelig verktøy, som de har fått opplæring i å bruke. Det aller viktigste, slik vi i SL ser det, er at det legges til rette i klasserommet slik at man slipper å bruke dette verktøyet. Det må være nok voksne til enhver tid.
SL har hatt ute en undersøkelse til alle de politiske partiene, og det er kun to partier som ikke ønsker å lovfeste sosialfaglig kompetanse i skolen, og ett parti som ikke har politikk på det. Seks av ni partier ønsker også å bevare lærernormen, dette er viktig for oss. Vi mener at dette gir læreren tid til å se alle og tilrettelegge undervisningen til hver enkelt. Dette igjen vil gi mindre uro, og dermed mindre behov for fysisk inngripen av læreren. Når det også er sosialfaglig kompetanse til stede, vil de kunne gripe inn i forkant, fordi de vet hva de skal se etter og hvordan hjelpe.
Det som bør være hovedfokus fremover, er å gi lærere og andre ansatte den tryggheten de trenger. Ikke bare ved å vite at de kan gripe inn, men også ved å gi de aktuelle verktøy som de kan bruke når de skal gripe inn – og hvordan de kan forebygge.
Gi alle ansatte i skolen tid til å jobbe sammen – og et klasserom som ikke har flere elever enn at de har mulighet til å se alle.