Å lytte er å se med kroppen - Møte med barn sett fra en skuespillers perspektiv
Essay: Forfatteren av dette essayet deler her av sine erfaringer og gir oss nyttige tips til hvordan vi kan møte ulike barn på en måte som er preget av trygghet, åpenhet og likeverd.
MadsBuerskuespiller
PublisertSist oppdatert
Dette essayet er basert på mine erfaringer fra det å lage
radio sammen med barn – og her vil jeg dele noe av den innsikten og de
refleksjonene jeg har gjort meg på bakgrunn av dette arbeidet. Deler av essayet
er hentet fra et foredrag jeg ble invitert til å holde for BUP for noen år
siden. De ville gjerne høre om mine erfaringer med å møte barn i mitt arbeid
som skuespiller.
Jeg er utdannet mimeskuespiller fra Teaterhögskolan i
Stockholm og har jobbet med barn i mange ulike former. Jeg har spilt teater
for barn, dukketeater – både på teater og på tv, vært sykehusklovn, gjort et
dukkeprosjekt som handlet om smertemestring for sykehusbarn, laget radio sammen
med barn, formidlet barnelitteratur og gjort ulike skoleprosjekter.
Jeg har ikke vitenskapelig bevis for noe av det jeg skriver.
Jeg er ikke terapeut, pedagog eller psykolog. Jeg er skuespiller, og det jeg
skriver, er sant for meg, men ikke nødvendigvis sannheten med stor S. Bare så
det er sagt.
Mimeskuespiller
På gymnaset visste jeg at jeg ville bli skuespiller. Noen år
senere så jeg en forestilling som ledet meg i retning av det fysiske teateret.
Kroppens språk. Det var en ung mann alene på scenen, forestillingen var i
krysningspunktet mellom dans og teater. Det var lekent, guttete, morsomt, tøft
og rørende. Det ble ikke sagt et ord, bevegelsen var språket. Jeg kjente at det
traff meg midt i kroppen uten å gå via mitt analyserende og overtenkende hode.
Der og da visste jeg at jeg ville jobbe med bevegelse. Jeg ville bevege og bli
beveget.
Kroppen er et instrument
Denne erfaringen brakte meg videre til mimelinjen på
Teaterhögskolan i Stockholm. I fire år besto hverdagen min av å trene kroppen
til å bli et bevisst instrument. Et instrument som sender ut signaler, tar imot
signaler, og som prosesserer det som kommer inn.
Jeg oppdaget at dette lå nært min natur.
Radio Super
Etter å ha jobbet med å stå på scenen og foran kamera i noen
år ble jeg invitert til å lage et barneradioprogram sammen med barn i NRK
Super, Radio Super. Det som var forskjellen nå, var at jeg var i direkte dialog
med barn – en til en.
Det er jo noe underlig at jeg som mimeskuespiller laget
radio, men jeg oppdaget at jeg brukte kroppen like mye som et instrument i
radiostudioet som på teaterscenen.
Det var en gjeng med barn som byttet på å være i studio. De
var mellom 7 og 10 år. Jeg var programleder, og barnet var medprogramleder. Vi
lekte, tullet mye, spilte rollespill og snakket for eksempel om hvorfor barn
ikke vil spise brokkoli og oliven. Vi besøkte Märtha Louise på slottet og var
med et av barnas farmor på hundetrening. Men vi tok også opp vanskelige ting
som skilsmisse, det å savne noen, døden og det å bli skikkelig sint.
Mitt ønske var å få barnet i den andre enden av mitt blikk til å blomstre.
Mitt ønske var å få barnet i den andre enden av mitt blikk
til å blomstre. Jeg ønsket å skape et rom der barnet kunne være, uten å kjenne
at det måtte være noe annet enn det det var. Ekte med andre ord. Oppgaven min
var å lage bra radio, og det er nøkkelordet for alt jeg synes er bra: et ekte
uttrykk.
Så begynte arbeidet med å utforske hvordan jeg får barnet
som sitter overfor meg, til å blomstre. En av mine lærere var en tulipan.
Tulipanen
En morgen la jeg merke til en tulipan i hagen. På et sted i
hagen vokser det en stor tulipan hvert år. Det var morgen, og alle tulipanens
kronblader var lukket. Senere på dagen ser jeg at alle kronbladene har åpnet
seg. Hvorfor skjer dette? Det slo meg at om morgenen var det overskyet og
kaldt, men senere på dagen var det sol og varmt. Da åpner den seg. Det er lyst,
varmt og trygt, og den åpner seg og viser oss hva den har på innsiden. Så å
blomstre er å åpne seg. Jeg fikk øye på et naturprinsipp. Noe åpner og noe
lukker.
I samspill med barna i Radio Super oppdaget jeg at jeg er
bærer av det samme prinsippet som tulipanen. Det sitter omtrent midt i brystet.
Jeg kan kjenne om det åpner eller lukker seg. Rent fysisk vil jeg kunne
beskrive det som sammentrekning i brystet eller en følelse av at det åpner seg
i brystet. Som spenning eller avspenning. I samtalene med barna begynte jeg å
observere dette og fikk også en fornemmelse av at jeg kunne se det samme hos
barna.
Speiling
Noe av det første jeg observerte hos barna, var at de
«skannet» rommet. Som om de ville finne ut av: «Hva er reglene her? Hvordan
skal jeg være i dette rommet?» Og i og med at jeg var programlederen, var det
jeg som satte tonen. Det var meg de i stor grad speilet seg i.
Mitt ønske var jo at de skulle føle at de kunne være akkurat
slik de er. Og hvordan formidler jeg det? Hvordan skaper jeg et rom der barna
kjenner i kroppen at det er sant? Jo, jeg må være slik jeg er, uten å ta på meg
en maske. Uten å gjøre meg til. Det første jeg oppdaget, var at det er
vanskelig. For jeg vil gjerne være flink, jeg er ikke glad i å gjøre feil eller
at folk oppdager at jeg til tider er ganske nervøs. Men jo mer ærlig jeg var,
desto større ble rommet der barnet også kunne være seg selv.
Så begynte et lite forskningsprosjekt: Hva er det som åpner,
og hva er det som lukker, i samspillet med barna?
jo mer ærlig jeg var, desto større ble rommet der barnet også kunne være seg selv.
Autentisitet – det som åpner
At det som skjer, er sant. At rommet er ett, om du vil. At
det jeg spiller ut, er i tråd med det som er på innsiden. Vi ler av det som er
morsomt, viser når vi blir flaue, viser når vi blir berørte – at ting får være
som de er. Vi hadde et visst manus vi fulgte, og en gang sa et av barna: «Nå er
jeg så nervøs at jeg ikke husker noen ting.» Det er en ærlig sak, og jeg visste
akkurat hva hun mente, for sånn har jeg det også noen ganger.
Når det som er på utsiden, klinger likt med det som er på
innsiden, blir kroppen avspent. Det kjenner vi. Å kjenne er å «se» med kroppen.
Varme og vennlighet – det som åpner
Vi har alle våre greier. Jeg kan være veldig streng med meg
selv, ha perfeksjonistiske tendenser. Og noen ganger tviler jeg på om jeg er
god nok. Og dette hadde jeg selvfølgelig med meg inn i radio-studio. Hvis jeg
kan møte disse sidene i meg selv med vennlighet og varme, som jeg ville møtt en
av mine beste venner, da slapper kroppen av. Min erfaring er at den gjør det
når den får lov til å være det den er. Og evner jeg å møte meg selv på denne
måten, formidler jeg gjennom min væren at barna kan bli møtt på samme måte.
Dette er ikke noe vi nødvendigvis formidler igjennom ord. Vi skaper rommet med
kroppene våre.
De beste radiosendingene laget vi når rommet mellom oss var
åpent. Jeg kunne kjenne det i kroppen når det fløt. For liv flyter, og det vet
kroppen vår. Noen ganger fikk vi til å skape dette rommet, andre ganger var vi
ikke i nærheten. Men over tid bygget vi relasjoner som var ekte. Så hva lukker
rommet imellom oss?
Dom og forventning – det som lukker
Med jevne mellomrom kunne jeg oppleve at rommet lukket seg.
Noen ganger fra et øyeblikk til et annet. Hva er det som skjer nå, tenkte jeg.
Hva er det jeg gjør som gir dem behov for å beskytte og lukke seg? Det jeg
oppdaget at jeg gjorde noen ganger, uten at jeg var klar over det, var at jeg
dømte barnet. Eller at jeg hadde en forventning om hvordan det skulle oppføre
seg, og ble litt skuffet når de ikke «leverte».
I begynnelsen fikk jeg det ikke til å stemme at jeg var
dømmende. Jeg ser jo på meg selv som en som har omsorg og respekt for barn. Men
da jeg gikk meg selv etter i sømmene, så jeg hvor lite som skulle til. En
nyanse i blikket, en spenning i munnviken eller noe i tonefallet. Noe som
utstrålte at de ikke var slik jeg skulle ønske at de skulle være. Dette
oppdaget jeg ved å kjenne i min egen kropp hva jeg drev med. Da jeg gikk enda
litt dypere, fikk jeg øye på at dette skjedde når jeg var usikker. Når jeg ville
framstå som flink. Dom og forventning lukker.
Likeverd og ydmykhet
Jeg er lederen i rommet, men jeg ser rett på deg. Ikke opp
til deg eller ned på deg. Det har vi begge fortjent. Vi er likeverdige. Og det
at du åpner opp og inviterer til å være sammen på ekte, gjør meg ydmyk. Jeg ble
oppmerksom på at varsomhet er en fin ting. Jeg ble også klar over at dette
rommet vi har skapt der vi åpner oss, er et sårbart rom. Det kunne hengt et
skilt på døren der det sto likeverd og ydmykhet. For selv om det er mye lek og
tull i dette rommet, så skjer det i et dypt alvor.
Sammen
I ettertid har jeg reflektert over hva som er konklusjonen
på denne «forskningen». Det jeg har landet på, er at når disse faktorene er i
balanse, oppstår det en følelse av et vi som er større enn summen av oss
begge. Det gir en følelse av å være sammen. Og opplevelsen av å være sammen på
ekte har jeg oppdaget er veldig god.
barna jeg har møtt på veien, har vært veldig gode lærere.
Uten at jeg var klar over det mens vi holdt på, ser jeg i
ettertid at barna jeg har møtt på veien, har vært veldig gode lærere. De har
hjulpet meg til å få øye på at det å lytte er å se med kroppen.
Mads Buer er utdannet mimeskuespiller fra Teaterhögskolan i
Stockholm. Han har spilt teater og dukketeater for barn, vært sykehusklovn,
gjort et dukkeprosjekt som handlet om smertemestring for sykehusbarn, laget
radio sammen med barn, gjort ulike skoleprosjekter og formidlet
barnelitteratur. 14. november i fjor holdt han et foredrag på RBUP Øst og
Sør om det samme temaet han har skrevet om her.
Dette essayet ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 1, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk:Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.