Farhiyo Ahmed Mohamed i klasserommet på Elverum ungdomsskole sammen med elevene Arthur og Jenny.

Hun har ti egne barn hjemme. Og mange flere på jobb.   

– Jeg liker barn. Hele livet mitt er med barn, sier Farhiyo Ahmed Mohamed.

Publisert

– Gi barna tid. Vær tålmodig. Barna trenger tid og kjærlighet, sier Farhiyo Ahmed Mohamed (47), som er mor til ti barn og morsmålslærer på Elverum ungdomsskole.

Farhiyo Ahmed Mohamed fastslår at hun ikke er en helt vanlig lærer.

– Læreren underviser. Jeg går rundt i klassen og hjelper elevene.

Selv har hun ti barn i alderen fra 6 til 26 år. Hun har med andre ord en livserfaring med barn og ungdom helt utenom det vanlige.

– Hvorfor valgte du faget barne- og ungdomsarbeider?

– Jeg liker barn. Jeg har 26 års erfaring med mine egne barn, hjemme, i barnehagen og på skolen. Hele livet mitt er med barn, sier Farhiyo som mener hennes egne barn er en del av fagkunnskapen hennes.

Yrke møter henne i et svært internasjonalt miljø på Elverum ungdomsskole i Innlandet, rett før hun skal ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Hun gir spesialtilpasset hjelp til elever fra store deler av verden, ungdommer som skal lære grunnleggende norsk. Denne dagen har hun elever fra Rwanda, Somalia, Syria, Tyskland, Tyrkia og Ukraina. De sitter konsentrert for å lære språk.

– Hun er veldig flink til å lære oss det vi skal lære. Vi får alltid hjelp av henne, sier 15 år gamle Artur Rakhmatullin som er fra Ukraina.

– Hun er hele tiden veldig hyggelig og glad, sier 15 år gamle Jenny Hylova som sitter ved siden av ham. Hun er også fra Ukraina.

Farhiyo trives med barne- og ungdomsarbeiderfaget.

– Faget handler om hvordan man skal håndtere forskjellige situasjoner med barn. Det kan bli konflikter. Barn kan bli lei seg uten grunn. Hvordan skal man takle dette?

– Jeg har erfaringen. Bøkene gir meg teorien. Jeg kombinerer min egen erfaring med det som står i bøkene. Det fungerer veldig bra, sier hun.

Selve utdannelsen påbegynte hun på Elverum læringssenter, som er et senter for voksenopplæring. Hun har vært lærling i en barnehage og på en barneskole.

Nå har hun vært i jobb som morsmålslærer på Elverum ungdomsskole i om lag ett år.

– Jeg trives kjempegodt.

Ferdig med teorien

Hun er ferdig med teorieksamen. Kun den formelle praktiske fagprøven gjenstår.

– Jeg skal ta fagbrev. Det er målet. Fagbrev er viktig. Det er lettere å få jobb med et fagbrev, sier hun. Men hun har ingen planer om å skifte jobb.

– Hvordan var det for deg å ta utdannelsen når du har ti barn hjemme?

– Det var litt vanskelig, men jeg greide det likevel.

– Hvordan har du opplevd å være elev i barne- og ungdomsarbeiderfaget?

– Ikke så vanskelig. Jeg hadde fantastiske lærere som ga meg god tid og som motiverte meg.

– Du har selv lært norsk etter at du kom til Norge i 2003. Hvordan var det?

– Norsk er veldig forskjellig fra somali, men ikke så vanskelig å lære likevel, fordi somali også bruker det latinske alfabetet. Jeg lærte norsk i møte med folk og ved å gå på kurs for kvinnelige innvandrere.

Farhiyo er språkmektig. I tillegg til morsmålet somali og norsk behersker hun engelsk, og ikke nok med det: Hun kan språket kiswahili, som brukes av folk i mange afrikanske land som Kenya, Tanzania og Uganda. Alt dette, og hennes kulturelle bakgrunn fra Somalia, er svært nyttig i jobben hennes med elever fra hele verden.

"Snakk og se TV"

– Hvilken betydning har det at du selv måtte lære norsk, når du skal lære ungdommer det norske språket?

 – Jeg gir bort min kunnskap og erfaring. Hvis de opplever språket som vanskelig, viser jeg dem at de kan. Jeg motiverer dem.

Farhiyo anbefaler elevene blant annet å snakke mest mulig norsk, lese norsk og se norske nyheter på TV.

– Hvilke råd har du til andre innvandrere som tenker på å ta fagbrev i et fag?

– Gå på skolen. Lær deg norsk. Det er viktig. Veldig viktig når du bor i Norge. Det finnes mange forskjellige yrker å velge. Du kan for eksempel bli helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider. Med fagbrev blir det lettere å få jobb.

– Du kommer fra Somalia, et afrikansk land med veldig forskjellig kultur sammenlignet med kulturen i Norge. Hvordan blir du møtt av elevene når du arbeider på skolen, slik du føler det selv?

– Elevene møter meg som en voksen person som arbeider her. De er positive. De respekterer meg. Barna ser opp til deg som voksen. Vi som arbeider her, er rollemodeller for elevene, sier hun.

Mye ros

Farhiyo får ros av Inger Pernille Svenkerud, som er lærer og teamleder på språksenteret ved Elverum ungdomsskole, hvor de gir norskopplæring til ungdommer fra 13 til 15 år.

– Farhiyo har så mye erfaring fra livet med sine egne barn som hun tar med hit til skolen på en veldig god måte. Til stor nytte, både for oss lærerne og for elevene.

Farhiyo ser ting vi ikke ser. Hun løser konflikter vi andre ikke forstår. Hun blir kalt «mamma» av elevene. Farhiyo er veldig kunnskapsrik og lett å samarbeide med. Vi har et veldig godt samarbeid, sier Svenkerud.

Dette er gjensidig.

– Jeg er veldig glad i de jeg arbeider sammen med, og elevene. Jeg har en fantastisk jobb, sier morsmålslærer Farhiyo Ahmed Mohamed på Elverum ungdomsskole.

Powered by Labrador CMS