
7 av 10 skoleledere opplever utfordringer med elevers språkbruk
– Denne typen språkbruk er en trussel mot det trygge skolemiljøet, sier Morten Rosenkvist, Utdanningsdirektoratets direktør.
Mange elever bruker språk som er preget av personangrep, rasisme og seksualisert eller nedsettende uttrykk knyttet til kjønn og kjønnsidentitet. Flere skoleledere beskriver at denne typen språkbruk er blitt en del av elevenes dagligtale. Dette kommer fram i rapporten «Spørsmål til Skole-Norge», utarbeidet av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet, uttaler at man må jobbe for å snu denne utviklingen. – Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø. Når denne typen språkbruk får fotfeste i skolen, bryter det med verdiene vi skal bygge fellesskapet vårt på, uttaler han i en pressemelding fra Udir.
Plikt til å gripe inn
Det er særlig på ungdomstrinnet og ved de største skolene at utfordringene melder seg, viser rapporten. Skolelederne roper på både støtte og kunnskap for å kunne stå bedre rustet i møte med problemene.
– Skolen har plikt til å gripe inn mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering og stoppe det med en gang, hvis det er mulig. Mange skoler jobber godt når det oppstår utfordrende situasjoner, og har gode rutiner de følger. Samtidig vet vi at mange i skolen er usikre på når de skal gripe inn og at de ofte er for sent ute med å lage en tiltaksplan. Det er heller ikke alltid de riktige tiltakene som settes inn, sier Rosenkvist.