Voksenopplæring illustrasjonsbilde illustrasjonsfoto
– Løsningen på rekrutteringsutfordringene er å gjøre læreryrket mer attraktivt, skriver Jonas Maas Nilsen.

Vi må gjøre læreryrket mer attraktivt

Debatt: – De lave søkertallene til lærerstudiet er bare et symptom.

Publisert

De nye søkertallene til lærerutdanningene er nedslående lesning. Stadig færre ønsker å bli lærere, og den negative utviklingen er en varig trend over flere år.

Minister for høyere utdanning, Oddmund Hoel, mener det kan være på tide å «tenke helt nytt og ta modigere grep». Vi er nok mange lærere som har ventet på modigere grep fra regjeringen. Men når Hoel peker på behovet for å tenke nytt, insinuerer det at de riktige tankene ikke er tenkt så langt. Det stemmer ikke.

Lærere har over lengre tid sagt klart ifra om hva som kreves. Problemet er altså ikke at det ikke er tenkt på løsninger, men at regjeringen så langt har vist liten vilje til å lytte og gjøre grepene som trengs.

Noe av det aller viktigste er lønn.

Lærerne har over år vært lønnstapere og sakket akterut. Sammenliknet med andre grupper med tilsvarende utdanningslengde, ligger lærere bak. Samtidig svarer 2 av 3 unge i en undersøkelse fra Opinion at høy lønn er ganske eller svært viktig for studievalget. Da er det ikke rart at læreryrket er uaktuelt for stadig flere.

Krevende lærerhverdag

Mange kan imidlertid godta en lavere lønn dersom jobben er meningsfylt og givende. Dessverre er det slik at selv om lærerjobben ofte er nettopp både meningsfylt og givende, er det også mange lærere som rapporterer om en krevende hverdag.

Det handler blant annet om en arbeidshverdag preget av mange krav, arbeidsoppgaver som ligger utenfor lærernes kjernekompetanse og knappe ressurser. Resultatet er at lærere topper statistikken over fysiske og psykiske plager som et resultat av jobben.

I tillegg til lønn og en krevende arbeidshverdag, opplever mange lærere at det kuttes i skolene. Når kommuner og fylkeskommuner skal spare penger, står ofte skolene lagelig til for hugg. Det fører til skoler hvor lærerne blir presset til å levere mer for mindre, og hvor mange kjenner på at de ikke får gjort den jobben de ønsker å gjøre.

Hoel peker på endring av lærerutdanningen, forsøksordninger og opptakskrav som mulige løsninger. Utfordringen er imidlertid at lave søkertall bare er et symptom. Det underliggende problemet er at læreryrket ikke er attraktivt nok.

Yrket må gjøres mer attraktivt

Løsningen er altså å gjøre yrket i seg selv mer attraktivt. Da behøves ikke talepunkter om å tenke nytt, men en regjering som faktisk er villig til å gjøre noe med lønnsnivå, arbeidshverdag og ressurssituasjonen i skolen. Om det er dette Hoel mener når han snakker om «modige grep», skal jeg stå i første rekke for å applaudere.

 

Powered by Labrador CMS