Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).

Enda færre vil bli lærer – femte år på rad med nedgang i søkertallene

Det går fra vondt til verre med rekrutteringen til læreryrket. Etter et kraftig fall i fjor, fortsetter antallet søkere å falle i år.

Publisert Sist oppdatert

Antallet førstevalgssøkere til lærerutdanningene falt med 4,2 prosent fra 2023 til 2024 til 8235. Det viser ferske tall fra Samordna opptak. 

– Jeg er overbevist om at det er riktig å tenke nytt. De som med hud og hår forsvarer status quo i norsk lærerutdanning har en dårlig dag i dag, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) i en pressemelding.

På nettsidene til Samordna opptak ligger det søkertall tilbake til 2014. Toppnoteringen er fra 2019, da 14122 søkere hadde en lærerutdanning som sitt førstevalg. 

Siden den gang har det blitt færre søkere hvert år, og fra 2022 til 2023 stupte søkertallene med hele 22 prosent til 11005 til 8600. Fra toppnoteringen i 2019 har søkertallet stupt med 42 prosent til 2024.

Isolert sett er utviklingen i antallet søkere til barnehageutdanningen flat fra 2023 til 2024, så det er andre lærerutdanninger som trekker søkertallet ytterligere ned i år.

Har åpnet for forsøksordninger

5. april la regjeringen frem den såkalte profesjonsmeldingen. Regjeringen beholdt masterkravet for lærerutdanningen, men fjernet forskningskravet for lærerutdannerne. Der skriver regjeringen blant annet at de vil legge mer vekt på erfaringsbasert kunnskap, gjøre utdanningene mer fleksible og gjøre utdanningene tilgjengelige for flere.

I meldingen erkjennes det at for få ønsker å bli lærer i dag. 

– Fordi vi sliter med å rekruttere både til utdanninger og yrke, er det viktig å sikre at det finnes ulike veier inn i utdanningene – og at opptakskravene ikke er strengere enn nødvendig. Vi vil åpne for flere forsøksordninger, og vi vil åpne for flere veier inn til læreryrket, sa forsknings- og høyereutdanningsminister Oddmund Hoel i en pressemelding.

Håpet på strategi-effekt allerede i år

I august i fjor ble regjeringen og flere organisasjoner og læresteder enige om å lage en strategi for å øke lærerrekrutteringen. Daværende forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch sa til Utdanningsnytt at hun håpet endringene ville gi resultater allerede for årets søkertall.

– Det er jo det som er målet. Det er det ingen tvil om. Vi trenger rekruttering både til lærere i barnehage og skole, sa hun til Utdanningsnytt.

Nå foreligger den foreløpige fasiten. 

Powered by Labrador CMS