Mer fjernundervisning: Sparetiltak eller god løsning?
I forbindelse med valgkampen i høst lanserte regjeringen økt bruk av fjernundervisning som løsningen for elever som bor langt fra en skole som tilbyr det yrkesfaglige utdanningsprogrammet de ønsker å gå på.
Spørsmålet er
om dette er en god idé, eller om det blir en hvilepute for fylkeskommuner i
økonomisk krise. Nå er forslaget lagt ut på høring.
Det er mange
spørsmål som melder seg her. Det kanskje aller viktigste besvares i liten grad
i utredningen som ligger til grunn for forslaget, nemlig: Hva vil økt grad av
fjernundervisning bety for kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen?
Blandede erfaringer i Finnmark
I Finnmark har
man i flere år drevet forsøk med den såkalte LOSA-modellen. Erfaringene herfra
er i stor grad brukt som bakgrunn for Utdanningsdirektoratets utredning og
anbefalinger. LOSA står for Lokal Opplæring i Samarbeid med Arbeidslivet, og
går kort fortalt ut på at elevene blir boende i sin hjemkommune og får en stor
del av timene som fjernundervisning.
I tillegg har de praksis i en lokal
bedrift og 5 fysiske samlinger på Nordkapp vgs., som er den skolen som har
ansvaret for tilbudet. I hjemkommunen sitter elevene sammen med andre
LOSA-elever på ulike utdanningsprogram, og de har en lokal veileder som også
fungerer som kontaktlærer.
Begeistringen
for LOSA-modellen er stor blant fylkes- og lokalpolitikere i Finnmark, men
tilbakemeldinger fra de tillitsvalgte gir et litt mer nyansert bilde. Modellen
er relativt dyr, bl.a. på grunn av reise- og oppholdskostnader i forbindelse
med de fysiske samlingene. Det er få elever på hvert sted, noe som kan begrense
elevenes sosiale miljø og deltakelse i skoledemokratiet. I verste fall kan det
føre til at enkelte elever faller utenfor sosialt i forhold til elever som går
i ordinære tilbud. Det er heller ingen elevtjenester tilgjengelig lokalt, som
f.eks. yrkes- og sosialrådgivning.
Truer vanlige skoletilbud
Det er også
bekymring for at ordinære, fysiske skoletilbud vil måtte legge ned fordi de
ikke får nok søkere når flere elever velger LOSA-modellen. Flere rektorer har
da også tatt til orde for å avvikle LOSA-modellen for å sikre kvaliteten på de
ordinære opplæringstilbudene i Finnmark.
Praktisk
opplæring i bedrift er nok i mange tilfeller mer motiverende for elevene enn
opplæring på skolen, men det er ofte begrenset hvor mange bedrifter som er
tilgjengelige på små steder. Dette er noe som kan gi et varierende
læringsutbytte med tanke på de mange kompetansemålene i fagene, og elevene vil
kunne mangle teoretisk og praktisk bredde sammenlignet med elever i ordinære
opplæringsløp.
Når såpass mye
av opplæringen foregår i bedrift, blir vurderingsarbeidet ofte utfordrende for
faglæreren. For det er bare de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig
ansvar for opplæringen. Det går tydelig fram av opplæringslovens § 17–16. Når
faglærer sjelden er fysisk til stede i bedriften, blir dette naturlig nok en
utfordring, noe også UDIR omtaler i sin utredning.
Men det er også
positive sider ved ordningen. Elevene kan bli boende hjemme lenger, og slipper
å flytte langt av sted med de kostnadene en hybeltilværelse innebærer, både
økonomisk og emosjonelt, for en 15–16-åring. Det lokale næringslivet ser på
modellen som en rekrutteringsarena, og erfaring viser at mange får læreplass
etter at de har vært i praksis i en lokal bedrift. Men det aller viktigste
argumentet for å beholde og utvide en slik ordning, er at flere elever
fullfører videregående opplæring i Finnmark etter at LOSA-modellen ble innført.
Uklare krav om godkjenning
Men selv om
modellen fungerer i Finnmark, er det ikke noen selvfølge at den vil fungere i
andre fylker. Regjeringens forslag innebærer nemlig at modellen skal kunne
brukes i alle landets fylker der det er «lav bosetting og store avstander». Dette er ikke nærmere definert, og blir dermed opp til hver enkelt
fylkeskommunes skjønnsmessige vurdering. All erfaring tilsier at det skjønnet
fort kan bli påvirket av fylkeskommunens økonomi. Og når det gjelder avstander,
må vi vel kunne si at Finnmark er i en særstilling.
UDIR anbefaler
krav om at praksisbedriftene i ordningen skal være godkjente lærebedrifter.
Dette for å sikre kvaliteten i opplæringen elevene får. Regjeringen foreslår
derimot at det ikke bør være krav om at praksisen må gjennomføres i en bedrift,
og at bedriften må være en godkjent lærebedrift. Her håper jeg virkelig
regjeringen tenker seg om to ganger. Dersom kravet om praksis i bedrift
forsvinner, vil det kunne undergrave hele ordningen. Elevene risikerer å få et
vesentlig dårligere tilbud, og det er ingen garantier for kvaliteten på
opplæringen.
Dersom
ordningen skal fungere etter hensikten, må det også gis tydelige føringer til
fylkeskommunene, slik at den kun kan brukes dersom det gir et bedre tilbud til
elevene. Vi må for all del unngå å gi fylkeskommunene flere muligheter til
innsparinger som medfører et dårligere tilbud til elevene og forringer
kvaliteten på fag- og yrkesopplæringen.
Ingeborg Lovise Tyse
er fra Randaberg i Rogaland og har undervist på videregående siden 2004. Hun er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder yrkesfaglig forum. Hun er også fast spaltist i Yrke.