Å kutte fagene i barneskolen samsvarer ikke med FNs Barnekonvensjon

Debatt: Å kutte fagene samfunnsfag, KRLE og engelsk i de første årene i barneskolen samsvarer ikke med barns rettigheter som forankret i FNs Barnekonvensjon.

Publisert Sist oppdatert

Kjære kunnskapsminister!

I Overordnet del av læreplanen kan vi lese at:

"Formålsparagrafen bygger på menneskeverdets ukrenkelighet og at alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av hva som ellers skiller oss. Når lærere viser omsorg for elevene og ser den enkelte, anerkjennes menneskeverdet som en grunnleggende verdi for skolen og samfunnet. 

Menneskerettighetene har sitt grunnlag i menneskeverdet og er en viktig del av fundamentet for rettsstaten. De bygger på universelle verdier som gjelder for alle uansett hvem de er, hvor de kommer fra, og hvor de befinner seg. Barnekonvensjonen er en del av menneskerettighetene og gir barn og unge et særlig vern. Opplæringen må være i samsvar med menneskerettighetene, samtidig som elevene skal tilegne seg kunnskap om menneskerettighetene".

Barnekonvensjonen slår fast at barn har rett til å uttale seg om saker som angår dem (Artikkel 12), rett til beskyttelse mot vold og seksuelle overgrep (Artikkel 19 og 34), rett til utdanning (Artikkel 28) og ikke minst, så skal formålet med utdanningen være å utvikle barns respekt for menneskerettigheter og forståelse for ulike religioner (Artikkel 29).

Her er både samfunns-, religions- og språkfagene helt sentrale. Barn trenger å lære flere språk for å kunne uttrykke seg i en stadig mer globalisert verden (Artikkel 12). 

I samfunnsfag på 2.trinn, skal elevene blant annet kunne:  presentere og gi eksempler på rettigheter barn har i Norge og verden, og hva barn kan gjøre ved brudd på disse rettighetene

Å ikke legge til rette for at barn og unge kan tilegne seg kunnskap om menneskerettigheter, og dermed et grunnlag for å utvikle respekt for menneskerettigheter og ulike religioner samt handlingskompetanse i møte med rettighetsbrudd, samsvarer derfor hverken med FNs Barnekonvensjon eller formålsparagrafen for opplæring. 

Med all respekt, men dette burde du som kunnskapsminister vite.