Blir rekordtidlig eksamenstrekk i videregående 

Nå skal alle eksamener trekkes i slutten av april. Det er det delte meninger om blant lærerne. 

Publisert Sist oppdatert

I juni la kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) frem regjeringas nye eksamensplan. Våren 2026 blir eksamen skjøvet frem i tid, slik at russefeiringen først skjer etter at eksamen er ferdig. 

Nå er det klart at selve eksamenstrekket også vil skje tidligere. 

Ifølge Utdanningsdirektoratet skal alle eksamener i videregående, både skriftlige, muntlige, sentraltgitte og lokale, trekkes den 28. april. 

Det betyr at mange elever vil få fire uker til å forberede seg til muntlig eksamen, mot den ene uka kullene før dem har hatt.  

– For mange elever i videregående skole vil det være tilfelle. Den 28. april får de vite hvilket fag de kommer opp i, men de får ikke vite hvilket tema. Som tidligere får de forberedelsedelen høyst 48 og minst 24 timer før de skal opp til eksamen, skriver Øyvind Pedersen, avdelingsdirektør for eksamen i Utdanningsdirektoratet. 

De forklarer at trekk-endringen er gjort for at skolene skal kunne oppfylle timeantallet til elevene og «organisere avslutningen av skoleåret på en forutsigbar og trygg måte.»

– Endringen tar bort ulempene ved hemmelighold overfor elevene og utfordringene med planlegginga av opplæringa i perioden før muntlig eksamen starter. Dette vil i større grad gjøre mulig en opplæringsperiode mellom skriftlig og muntlig (og praktisk) eksamen med bedre læringsutbytte for elevene, heter det i e-posten fra Udir. 

Lengre tid til å øve

Endringen har fått en del oppmerksomhet blant lærere i sosiale medier. 

Noen reagerer på dette med at elever nå får vite hvilket fag de kommer opp i i muntlig eksamen mye tidligere. Det pekes på at det kan slå ut i karakterstatistikken, ettersom 2026-kullet får langt bedre tid til å øve enn kullene før dem. Noen lærere frykter dessuten at tidligere trekk vil bety at elevene kun konsentrere seg om eksamensfagene i mai måned. 

Til det svarer Pedersen: 

– En felles offentliggjøring av både skriftlig og muntlig eksamen kan føre til at elevene prioriterer fag de vet de skal ha eksamen i. På den andre siden, kan godt arbeid med vurdering, standpunkt og læring også bidra til å motivere elevene til jevnt arbeid i alle fag, uavhengig av eksamentrekket. I tilknytning til endring av trekket, skal standpunkt settes så sent som mulig for å gi skolene gode vilkår for å drive meningsfylt opplæring til skoleslutt.

Undervisning ut skoleåret

Åge Hvitstein er lærer ved Sandefjord videregående skole. Han er en av dem som støtter tidlig eksamenstrekk. 

Åge Hvitstein.

– Jo da, så får disse elevene lengre tid til å øve, men ettersom standpunktkarakteren settes senere betyr det at vi får fullverdig undervisning frem til de siste dagene før sommerferien. Når det blir klart tidlig hvilke fag som blir eksamensfag, blir det ikke minst mye lettere for skoleledelsen å planlegge undervisningen ut året, sier han. 

– Med den nye trekkordningen, og standpunktvurdering senere, får elevene lengre tid til å vise kompetansen de har. Om de velger å prioritere eksamensfagene i hele mai, gir de fra seg muligheten til å forbedre standpunktkarakterene sine.