Fremtidsrettet? Vår designer, og Dall-E, har fått leke seg med bildet fotografen tok av Elin Måge.
Fremtidsrettet? Vår designer, og Dall-E, har fått leke seg med bildet fotografen tok av Elin Måge.

Elin bruker gjerne KI i undervisningen – men ett sted går grensen

Elevene til Elin Måge (50) bruker ChatGPT aktivt i skolearbeidet. Selv lager hun undervisningsopplegg og illustrasjoner med kunstig intelligens. Men i vurderingsarbeidet slipper ikke roboten til. 

Publisert

– Jeg har alltid likt nye ting og var tidlig digital. Jeg husker da vi fikk projektor som skulle deles mellom lærerne. Da løp jeg rundt for å sikre meg den. Det var tilbake i 2006. Så mye har skjedd siden den gang, sier Elin Måge.

Hun er lærer ved Rud videregående skole i Bærum. Egentlig var avtalen må møte henne i klasserommet, i en av norsktimene. Men på grunn av snøværet holder skolen stengt denne dagen. Men til motsetning til elevene, slipper vi å møte Måge på Teams. 

Hennes elever er i og for seg godt vant med digitale verktøy. De har vært gjennom pandemien. Og de har en over gjennomsnittet interessert lærer. Etter at ChatGPT ble allment tilgjengelig for et drøyt år siden har Måge testet ut den nye teknologien. Nå bruker hun kunstig intelligens i undervisningen hver uke. 

– Bruker du den riktig, er det et nyttig verktøy, men det er som med alle hjelpemidler, du må være klar over hvordan dette fungerer. ChatGPT er ikke til å stole på, i det ene øyeblikket er den helt genial, for så å finne på merkelige ting, sier hun. 

Som den gangen hun ba ChatGPT lage et sammendrag om Hakkebakkeskogen. Den hevdet at Pelle og Proffen bodde der som to staute politi. Da elevene ba KI skrive tekst til en poplåt på nynorsk, ble heller ikke resultatet mye å skryte av.

– Det viser at du må kunne ditt pensum og vite hvordan du dobbeltsjekker fakta. 

Les også:  Tom Vidar var lei av KI-juks – nå må elevene hans bruke penn og papir

Delte meninger om KI

Meningene blant lærerne om kunstig intelligens er delte. Det viser det siste årets debatt. En undersøkelse Opinion har utført blant lærere i videregående skole bekrefter det polariserte synet. Der svarer 35 prosent at de er positive til bruk av kunstig intelligens i utdanning. 33 prosent er negative. 

Elin Måge mener lærerne uansett ikke har noe valg. 

– Jeg er redd for at skolen ikke greier å henge med i utviklingen og elevene kjører sitt eget løp. Vi voksne trenger å være der sammen med elevene, lære dem kritisk tenkning og vise dem de ulike løsningene. Vi lærere må sette oss inn i kunstig intelligens (KI) og hva vi kan bruke det til, sier hun.

Det gjør også lærerne, viser Utdanningsnytt sin undersøkelse. Trass i motstanden sier seks av ti at de bruker kunstig intelligens (KI) i undervisningen. 

Elin Måge har laget flere undervisningsopplegg med KI, som hun også gjerne deler med andre. Hun bruker også KI til å lage tegninger og illustrasjoner til temaer de jobber med, og hun lar elevene bruke KI til å bearbeide tekstene sine. 

Da tar for eksempel elevene en tekst de har skrevet og limer den inn i KI, for så å be den finne skrivefeil og komme med innspill til hvordan strukturen kunne vært bedre. 

Ingen robot i vurderingen

– Jeg ber elevene reflektere over hvorfor teksten som KI har bearbeidet er bedre enn deres egen. De spør også KI om hva de bør huske på neste gang de skriver. Da får de fem tips de skal ta med seg videre. En av elevene mine sa at KI så ham, fordi han følte at den gav ham så konkrete tilbakemeldinger. Der er KI kjempegod, til å gi råd og tips, sier Måge. 

Men å la språkmodellene overta den endelige vurderingen av tekstene elevene leverer inn, vil hun ikke. 

– Det vil jeg gjøre selv. Jeg vil bruke mine pedagogiske evner til å vurdere innleveringene fra elevene, se hva de har lært og hvordan de har valgt å løse oppgaven.

Les også:  Hva er egentlig problemet med KI og vurdering?

Men hvor setter hun så grensen ved juks? 

Skeptisk til hjemmeoppgaver

I spørreundersøkelsen fra Utdanningsnytt oppgir seks av ti lærere i videregående at de har tatt elvene i å jukse ved å bruke kunstig intelligens, som ChatGPT.

Nesten halvparten sier de har endret vurderingspraksis som en følge av KI. Elin Måge sier hun uansett alltid har vært skeptisk til tekster elevene har skrevet hjemme. Men om det er juks å bruke ChatGPT til en slik oppgave, er hun usikker på. 

– Dersom elevene velger å ta tekst rett fra ChatGPT, vil det uansett vises. Hvis de bruker kunstig intelligens som en del av en prosess, er det noe annet. Men om det er å jukse eller om det er en metode for bare å komme raskere i mål, kan diskuteres, sier hun. 

Måge er dessuten bekymret for hvordan elevenes personvern blir ivaretatt og at store kommersielle aktører får tilgang til enda mer informasjon om den enkelte.

– Elevene har en sunn skepsis, men de gir jo fra seg personlig informasjon når de søker. Hvordan en sikrer personvernet, må på plass, men jeg er ikke tilhenger av at vi skal ha regler for hvordan vi bruker KI i undervisningen. Det er vanskelig å vite hvor vi går, men det som er sikkert er at KI har kommet inn i skolen for å bli.

Menneskelig kontakt

Nettopp derfor deler hun gjerne av sin kunnskap og erfaringer med kollegene. Hun holder foredrag om kunstig intelligens på flere skoler.

– Vi lærere må dele vår kunnskap også innen dette feltet. Nå har vi hatt ChatGPT i litt over ett år, men det har kommet lite føringer for om og hvordan denne teknologien skal brukes i skolen. Jeg mener at vi uansett må ta det i bruk. Elevene lærer seg å bruke det uansett, da må vi lærere også gjøre det, sier hun.

Ingenting kan likevel erstatte læreren, mener Måge.

– Kontakten med elevene ansikt til ansikt skal ingen ta fra meg. Da vet jeg hvordan eleven min har det og om han eller hun får med seg det jeg formidler i klasserommet. 

Powered by Labrador CMS