pult 
klasserom. gutter 
leser
Pennal 
Konsentrasjon
Konsentrert

Lærernes tilbakemelding har stor betydning når elevene lærer å lese

Hva læreren sier – og hvordan det blir sagt – påvirker ikke bare hva eleven lærer, men også hvordan eleven ser seg selv som leser. Det viser ny forskning fra Nasjonalt lesesenter.

Publisert

I en fersk doktorgradsavhandling har Karianne Megard Grønli undersøkt hvordan læreres tilbakemeldinger i begynneropplæringen påvirker elevenes leseferdigheter, motivasjon og mestringstro. Hun finner at det er store forskjeller i hvordan tilbakemeldinger gis – og at dette kan forsterke ulikhet i klasserommet.

– Elever som strever med lesing eller har norsk som andrespråk, får oftere tekniske og korrigerende tilbakemeldinger. Andre elever får i større grad snakke om innholdet i teksten og hva de selv tenker, sier Grønli i en artikkel på senterets nettsider. 

Hun understreker at teknisk tilbakemelding er viktig, men at den må kombineres med støtte til refleksjon og motivasjon for å hjelpe elevene til å bli aktive lesere.

Avkoding og innhold

I forskningsprosjektet «Les for meg» har Grønli og kollegaer utviklet en enkel sjekkliste som hjelper lærere å gi mer varierte og elevnære tilbakemeldinger. Sjekklisten ble testet ut av 52 lærere, og førte til økt bevissthet rundt både elevenes innsats og forståelse – uten at det gikk på bekostning av grunnleggende ferdigheter. Den kan nå fås hos Lesesenteret. 

– Enkle verktøy kan gjøre stor forskjell. Lærere har mye å holde styr på i løpet av en time, og mange opplevde sjekklisten som en god støtte, sier Grønli.

Hennes beste råd til lærere er å gi tilbakemeldinger som eleven kan bruke aktivt i lesingen, og variere mellom å snakke om avkoding og tekstens innhold.

– Helt fra det øyeblikket en elev staver sine første lyder høyt for læreren, former de en forståelse av hvem de er som lesere. Hva vi sier i disse øyeblikkene, betyr noe. For det handler ikke bare om ferdigheter – det handler også om å få eleven til å tenke: «Dette kan jeg klare! Lesing er noe for meg.», avslutter Grønli.