Uten læremidler rakner fellesskolen
Debatt: – Det er flaut at det ikke bevilges penger til innkjøp av skolebøker.
En undersøkelse fra Riksrevisjonen viser at hele ni av ti lærere mener skolen ikke har økonomi til å kjøpe inn de læremidlene som trengs. Dette er en ny bekreftelse på noe både elever, lærere og våre tillitsvalgte lenge har erfart i hverdagen: Økonomien i skolen strekker rett og slett ikke til, og det er bekymringsverdig.
Skolenes landsforbund er betenkt over at regjeringen oppfordrer til leselyst uten å ha bøker tilgjengelig for elevene. Regjeringen har ikke annet valg enn å rydde opp. Lærerne bruker i dag unødvendig tid og ressurser på å kopiere læremidler – som strengt tatt ikke skulle være nødvendig. For at fellesskolen skal lykkes, må lærerne få de hjelpemidlene som kreves.
Riksrevisjonens funn viser at manglene gjelder på tvers av fag og nivåer. Lærere i både grunnskolen og videregående skole melder om manglende tilgang på bøker, digitale ressurser og nødvendig undervisningsutstyr. For elevene betyr dette at læringsutbyttet blir skjevt fordelt. Noen skoler har råd til oppdaterte læremidler; mens andre må klare seg med gamle og utdaterte ressurser.
Situasjonen er aller mest alvorlig i yrkesfagene. Etter 2020 er det gitt ut få trykte læremidler, og mange lærere oppgir at de ikke har de ressursene de trenger for å undervise. Bare 39 prosent av yrkesfaglærerne sier at de i stor grad har læremidlene på plass. I de såkalte «smale fagene», med færre enn 3.000 elever på landsbasis, er manglene enda tydeligere. Dette svekker kvaliteten på undervisningen og gjør det vanskeligere å rekruttere nye fagarbeidere – noe Norge i aller høyeste grad trenger.
Når elever og lærere står uten nødvendige læremidler og utstyr, trues også grunnlaget for fellesskolen – som har vært en av Norges største styrker. Den har bidratt til små forskjeller, høy tillit i samfunnet og større sosial mobilitet enn i mange andre land vi ofte sammenligner oss med.
Alle elever, uansett hvor de bor eller hvilken bakgrunn de har, skal møte en skole med oppdaterte læremidler, moderne utstyr og lærere som får tid og ressurser til å undervise. Uten nødvendige læremidler rakner fellesskolen. Det kan vi ikke risikere i en tid der høyresiden i norsk politikk utfordrer nettopp fellesskolen, med nivådeling og økt privatisering. Det burde den sittende regjeringen ta på alvor.