Lærerne jobber med dybdelæring, men elevene pugger fortsatt til prøver
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
Det er konklusjonen i en ny rapport om elevers trivsel og læring fra Universitetet i Oslo.
Der kommer det frem at lærerne rapporterer at intensjonene i læreplanverket som ble innført i 2020 følges opp. Undervisningen er mer variert enn før og lærerne jobber mer tverrfaglig og med dybdelæring.
– Lærerne har tilpasset undervisningen til det nye læreplanverket og har i dag et stort fokus på dybdelæring, kritisk tenkning og elevenes evne til å lære å lære, sier Christian Brandmo , professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo i en pressemelding.
Men han og kollegene mener at det fremdeles er et gap mellom politiske ambisjoner og realisering i norsk ungdomsskole.
Pugger til prøver
For selv om lærerne er positive til nytt læreplanverk, opplever de stadig at elevene mangler motivasjon for å lære og de har en strategisk tilnærming til stoffet.
I undersøkelsen har forskerne intervjuet 7622 niendeklassinger og 1531 lærere fra 64 skoler i hele Norge. Det skjedde i årene 2020 til 2023.
Elevene sier at lærestoffet verken er særlig interessant eller engasjerende. De prioriterer også stoffet de blir testet i framfor læring for læringens skyld.
De velger å lese til prøvene, og velger bort det andre. Gutter gjør dette i noe større grad enn jenter.
– Tanken med å innføre reformen handlet mye om at skolen skulle bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstå sine egne læringsprosesser og tilegne seg kunnskap mer selvstendig, sier Brandmo.
– Hvis elevene bare fokuserer på det som kommer på neste prøve, så har vi ikke lykkes med dybdelæring, sier Brandmo.