Lærerne jobber med dybdelæring, men elevene pugger fortsatt til prøver

Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.

Publisert

Det er konklusjonen i en ny rapport om elevers trivsel og læring fra Universitetet i Oslo. 

Der kommer det frem at lærerne rapporterer at intensjonene i læreplanverket som ble innført i 2020 følges opp. Undervisningen er mer variert enn før og lærerne jobber mer tverrfaglig og med dybdelæring. 

– Lærerne har tilpasset undervisningen til det nye læreplanverket og har i dag et stort fokus på dybdelæring, kritisk tenkning og elevenes evne til å lære å lære, sier Christian Brandmo , professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo i en pressemelding. 

Men han og kollegene mener at det fremdeles er et gap mellom politiske ambisjoner og realisering i norsk ungdomsskole. 

Pugger til prøver

For selv om lærerne er positive til nytt læreplanverk, opplever de stadig at elevene mangler motivasjon for å lære og de har en strategisk tilnærming til stoffet. 

I undersøkelsen har forskerne intervjuet 7622 niendeklassinger og 1531 lærere fra 64 skoler i hele Norge. Det skjedde i årene 2020 til 2023.

Elevene sier at lærestoffet verken er særlig interessant eller engasjerende. De prioriterer også stoffet de blir testet i  framfor læring for læringens skyld. 

De velger å lese til prøvene, og velger bort det andre. Gutter gjør dette i noe større grad enn jenter. 

– Tanken med å innføre reformen handlet mye om at skolen skulle bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstå sine egne læringsprosesser og tilegne seg kunnskap mer selvstendig, sier Brandmo.

– Hvis elevene bare fokuserer på det som kommer på neste prøve, så har vi ikke lykkes med dybdelæring, sier Brandmo.