
Skriftlig eksamen i norsk uten hjelpemidler
Debatt: Vi støtter Utdanningsdirektoratets forslag om å fjerne hjelpemidler til skriftlig eksamen i norsk i ungdomsskolen og i videregående skole.
Både elever, lærere og andre skoleinteresserte ønsker en så rettferdig skriftlig eksamen som mulig. Jo flere hjelpemidler tilgjengelig, jo mindre rettferdig blir vurderingssituasjonen. Med ulike varianter av kunstig intelligens både i online- og offline-versjoner, er det fornuftig, og på tide, å ta grep som Utdanningsdirektoratet (Udir) nå gjør.
Dette kommer fram i høringen de har ute, med svarfrist 12.juni.
Gjennom forslaget med å bruke en sikker nettleser som stenger alle digitale hjelpemidler ute, vil man fjerne mange muligheter for juks, og eksamen vil kunne oppleves mer rettferdig. I tillegg til at det ikke blir tilgang til digitale hjelpemidler, vil heller ikke fysiske lærebøker eller notater være lovlige hjelpemidler til eksamen.
I norskfaget er det lese- og skrivekompetansen som særlig vurderes når elevene sitter konsentrert med oppgaver i fem timer under en skriftlig eksamen. En skriftlig eksamen i norsk uten hjelpemidler vil kunne måle dette på en vel så god måte som en eksamen vi kjenner fra de siste årene, med tilgang både til fysiske og digitale hjelpemidler.
Fagutvalget for norsk i Norsk Lektorlag forventer imidlertid at Utdanningsdirektoratet med planen som kommer fram i høringen, legger inn gode tekster i vedleggene til eksamensoppgavene i norsk. Slik får elevene tekster å støtte seg på i svar på oppgavene der det er naturlig, som for eksempel når de skal skrive essay og fagartikkel til eksamen etter vg3. Eksempeloppgaver må foreligge tidlig neste skoleår, sånn at elevene vet hva de går til.
Videre forventer vi at Utdanningsdirektoratet gjennom vurderingskriterier og sensoropplæring bidrar til å sikre at eksamensoppgavene som blir besvart uten hjelpemidler, vurderes ut fra de rammene som ligger til grunn.
Liv Cathrine Krogh i Landslaget for norskundervisning (LNU) uttrykker i Utdanningsnytt 21.mai 2025, bekymring rundt at elevene kan blir vurdert for strengt de første årene med denne eksamen. Vi deler den bekymringen. Samtidig ønsker vi å uttrykke at en justering av eksamen som her antydes, viser at man tar eksamen som vurderingsinstans på alvor, og at lese- og skrivekompetanse er noe elevene må inneha selv.
Med god lese- og skrivekompetanse i bunn, er man godt rustet for både de positive og de negative sidene som kunstig intelligens vil ha å by på i årene som kommer.
Vi mener en eksamen det nå legges opp til, vil kunne måle elevenes lese- og skrivekompetanse på en god og rettferdig måte.