For at demokratiet skal overleve må vi øve oss på å være uenige sammen
Debatt: Altfor mange unge vegrer seg for å bruke stemmen sin både ved valg og i samfunnsdebatten.
De neste ukene er det skolevalg på landets videregående skoler og tusenvis av elever skal stemme for første gang.
Skolevalget er en del av demokratiopplæringen, og på skolen skal de unge lære det de trenger for å delta. Men kunnskap er ikke nok, den må følges av tro på egen evne til å bruke den.
De unge må også oppleve at deres stemme betyr noe og at det er trygt å ytre seg. Dessverre gir forskningen på såkalt politisk mestringstro - definert som troen på at man har kunnskap, ferdigheter og påvirkningskraft til å delta – grunn til bekymring (Balch, 1974; Ødegård & Svagård, 2018).
«Min stemme betyr ikke noe»
Gutter rapporterer lavere politisk mestringstro enn jenter. Elever med lav sosioøkonomisk status tror i mindre grad at deres stemme har betydning. Minoritetsspråklige elever har mindre tro på at de kan påvirke enn sine majoritetsspråklige medelever.
Det er et demokratisk underskudd vi ikke har råd til å overse. Vi vet at unge velgere har lavere valgdeltakelse enn eldre. Samtidig vet vi også at mange unge vegrer seg for å bruke stemmen sin i samfunnsdebatten.
En undersøkelse NRK publiserte i 2023 viser at hele 40 prosent av de unge unngår å si hva de mener i frykt for reaksjoner. Samtidig viser den internasjonale ICCS-undersøkelsen at demokrati-kunnskapen har gått mer ned i Norge enn i andre OECD-land.
Dette er ikke bare et pedagogisk problem, det er et demokratisk varsko. Et levende demokrati trenger ikke enighet, det trenger deltakelse. Men da må vi også tørre å være uenige sammen.
Vi trenger dialog – ikke bare debatt
I et ordskifte preget av polarisering og ytringsangst må vi skape rom for dialog. Ikke diskusjon for diskusjonens skyld, men samtaler som bygger forståelse og ikke fronter. I motsetning til debatt, handler dialog ikke om å vinne, men om å forstå. Den handler om å lytte nysgjerrig, ytre seg med respekt og tåle uenighet – uten å miste hverken ansikt eller tilhørighet.
Forskning viser at dialog fremmer både kritisk tenkning og respekt for mangfold (Bugge & Dessingué, 2022). Når vi legger til rette for samtaler der ulike perspektiver får plass, og hvor det er trygt å feile, styrker vi vår felles demokratiske muskel.
Skolen som demokratibyggende arena Læreplanen sier tydelig at elevene skal utvikle kompetanse i demokratisk medborgerskap. Men hvordan ser det ut i praksis? Altfor ofte er svaret; ubehagelig. Mange lærere vegrer seg for å ta opp kontroversielle temaer i klasserommet av frykt for konflikt, eller av mangel på metode. Men forskning viser at nettopp slike vanskelige samtaler er det som styrker elevenes politiske mestringstro (Levy, 2013).
Tåler vi å være uenige?
I møte med polarisering, desinformasjon og det mange opplever som et stadig hardere ordskifte – ofte anonymt levert og algoritmisk forsterket – blir det fristende å trekke seg unna. Det er lettere å tie enn å risikere å ta feil. Lettere å nikke enn å si imot. Men stillheten har en pris: Vi mister meningsmangfoldet. Vi mister tilliten og vi mister demokratiet, litt etter litt.
Derfor må vi øve. Øve på å være uenige på en måte som styrker fellesskapet, ikke truer det. På å stå i motstand uten å demonisere hverandre. På å lytte – ikke bare til dem vi er enige med, men også til dem vi ikke forstår.
Vi trenger en ny type samtale – i skolen, i offentligheten, i hjemmene. En samtale der det er rom for å være uenige sammen. Der vi trener opp evnen til å delta – ikke for å vinne, men for å forstå.
Fremtiden formes nå Når unge ikke kjenner seg igjen i politikken, ikke forstår den, eller tror at deres stemme ikke teller, da svikter vi. Ikke bare dem, men hele det samfunnet de skal arve.
Derfor er ikke dette bare en invitasjon til å snakke mer sammen. Det er en oppfordring til å ta samtalen tilbake. Å bygge rom for uenighet. Å gjøre ytring til en trygg handling – ikke en risikosport.
Vi må lære unge at deres stemme betyr noe, vi må vise dem hvordan man bruker den, og vi må øve. Hver eneste dag.
Ikke i stillhet. Men i respektfull uenighet.
Nobels Fredssenter har i valgåret 2025 lansert undervisningspakken Uenige sammen – en digital undervisningspakke for videregående skoler med mål om å styrke elevenes politiske mestringstro og dialogferdigheter.