Mangfold i skolen – kunnskap, klasseromsklima og lærerperspektiver

Debatt: Elever med høyere demokratikunnskap har mer positive holdninger til både mangfold og likestilling.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan formes ungdommers holdninger til mangfold og likestilling? Den internasjonale studien ICCS 2022 gir nye svar – og peker på kunnskap, klasseromsklima og lærernes egne perspektiver som sentrale faktorer.

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) er en stor internasjonal undersøkelse av 14–15-åringers kunnskap om demokrati, deres verdier og holdninger. Norge har deltatt i 2009, 2016 og 2022, og ICCS 2022 omfatter over 4 000 norske elever og over 1300 lærere. De norske resultatene er nå publisert i boka Unge medborgere i en ny tid (Storstad, Caspersen og Wendelborg, 2025).

I et av kapitlene har vi sett nærmere på sammenhengen mellom elevenes kunnskap om demokrati, aktiviteter i klasserommet, skolens sammensetning og holdninger til ulike typer av mangfold (Wendelborg, Caspersen og Røe, 2025). Resultatene viser at støtten til likebehandling av innvandrere har økt siden 2009, mens synet på etniske minoriteter (som for eksempel den samiske minoriteten i Norge) har vært stabilt siden 2016. 

Støtten til likestilling mellom kjønn har gått tilbake i Norge, men hovedsakelig blant gutter. Holdningen til religionens innflytelse og rolle i samfunnet ligger lavt i internasjonal sammenheng, men er stabil.

Kunnskapsnivå i demokrati- og medborgerskap er den mest konsistente forklaringsfaktoren i de fleste analyser: Elever med høyere demokratikunnskap har mer positive holdninger til både mangfold og likestilling. Effekten av foreldres utdanning og elevenes bakgrunn reduseres betydelig når kunnskapsnivå tas med i analysen. Vi finner også at elever med innvandrerbakgrunn har mer positive holdninger til innvandreres rettigheter og religionens plass i samfunnet.

Undersøkelsen peker på tre tydelige skolerelevante forhold:

  • Åpent klasseromsklima: Skoler der elevene opplever at de kan diskutere fritt, stille spørsmål og møte ulike syn, har mer positive holdninger til mangfold
  • Elevsammensetning: En høy andel elever med innvandrerbakgrunn på skolen henger sammen med mer positive holdninger, særlig til religionens rolle og innflytelse i samfunnet
  • Lærernes holdninger: Negative holdninger til kulturforskjeller blant lærere er forbundet med mindre positive elevholdninger.

Derimot ser registrerte «mangfoldsaktiviteter» ikke ut til å påvirke holdningene i seg selv. Det tyder på at skolens underliggende kultur og lærernes egen tilnærming er vel så viktig som enkeltstående tiltak.

ICCS 2022 viser at arbeidet med å fremme likebehandling og demokratisk kompetanse må være helhetlig: styrke elevenes kunnskap, skape åpne og trygge diskusjonsarenaer og sikre at skolens personale møter mangfold som en ressurs.

 

Referanser

  • Storstad, O., Caspersen, J., & Wendelborg, C. (Red.). (2025). Unge medborgere i en ny tid. Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022). Scandinavian University Press. https://doi.org/10.18261/9788215073934-25
  • Wendelborg, C., Caspersen, J., & Røe, M. (2025). Ungdommers holdninger til mangfold og sammenhengen med skolens undervisning [Kapittel 11]. I O. Storstad, J. Caspersen, & C. Wendelborg (Red.), Unge medborgere i en ny tid. Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022). Scandinavian University Press. https://doi.org/10.18261/9788215073934-25-11