Ill.foto: Mostphotos
20 prosent lønnet lærerstilling kobler studier og praksis
Debatt: – Vi tilbyr studentene praksiserfaring ved at de kan jobbe på samme skole én fast dag i uken gjennom studieåret.
I Aftenposten etterlyste minister for forsking og høyere utdanning,
Sigrun Aasland, og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, en tettere
kobling mellom studier og praksis i lærerutdanningen. De savner mer kunnskap om
relasjoner, klasseledelse og det å jobbe i skolen.
Vi er helt enig i at
mer erfaring fra skoler og klasserom er den beste måten å forberede seg på til en
jobb som lærer. Derfor har vi ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) lagt til
rette for at studentene kan jobbe 20 prosent som lærer i kombinasjon med
studiene. Dette er noe vi startet med på lærerutdanningen i Hallingdal i
fjor. De udelt positive erfaringene derfra gjør at vi fra høsten av utvider
tilbudet til å inkludere flere av våre campuser.
Alle lærerstudenter
har allerede omfattende praksisperioder som en del av utdanningsløpet sitt.
Mange jobber også som ringevikarer ved siden av studiene. Det er en fin måte å
spe på studielånet, samtidig som de får ekstra praksiserfaring. Men å være
ringevikar er uforutsigbart med tanke på når du skal jobbe, og det du får
praktisert i timene er ofte prisgitt læreren du er vikar for. Ikke minst kan
det hende at du må takke nei til vikartimer fordi det kolliderer med undervisningen
på studiet.
Gjennom vår ordning
med en 20 prosent stilling hos en lokal skole, får studenten jobbe én fast dag
i uken. I Drammen blir det onsdager, og vi legger opp undervisningen deretter.
Det blir forutsigbart både for studenten, skolene og grunnskolelærerutdanningen.
Studenten blir en del av et lærerkollegium gjennom et helt år, og får gjennom
dette en utvidet forståelse av lærerprofesjonen og innsikt i lærerrollen.
På vår campus i universitetsbyen
Drammen har vi i skrivende stund fått med Eknes ungdomsskole, Gulskogen skole,
Rødskog skole, Øren skole, Krokstad skole og Bragernes skole. Vi har troen på
at vi får med enda flere. Dette tilbudet er ikke bare en kjempegod mulighet for
studentene, det gir også stor verdi for skolene. Det har vi erfart fra den nystartede
lærerutdanningen vår på Gol i Hallingdal. De startet ordningen i fjor høst.
Erfaringen derfra er at både studenter og skoler er veldig fornøyde med
løsningen.
USNs tilbud er
valgfritt, det er ikke er en del av undervisningen og vanlige praksisperioder
kommer i tillegg. Vi ser at studentene har en stor fordel av å jobbe ute i
feltet samtidig som de studerer hos oss. De får koblet teori og praksis på en
utmerket både – begge veier: Studenter tar med seg teori fra studiene inn i
klasserommet og erfaringer fra klasserommet tilbake til studiene. Dette er en
vinn-vinn-situasjon, som skolene, studentene og læringsmiljøet på utdanningen
profiterer på.
Det finnes mange
veier til mer praksis inn i lærerutdanningen. Med dagens rammeverk, mener vi at
vår løsning er med på å svare på det ministrene etterlyser.