Foto: Thinkstock, Freeimages
Frankrike reformerer seksualundervisningen
Seksualundervisning har fått en finpuss for å inkludere samtykke og kjønnsidentitet.
– Undervisningen tilpasses elevenes alder, sier utdanningsminister Elisabeth Borne.
De franske skolemyndighetene vil
innføre obligatoriske timer med seksualundervisning som dekker emner som
samtykke, kjønnsidentitet og nettpornografi. Det skriver det statseide nyhetsnettverket
Radio France Internationale (RFI).
– Undervisning om kjærlighet, forhold og seksualitet er helt avgjørende. Den
vil bestå av kvalitetsinformasjon tilpasset elevens alder, sa
utdanningsminister Elisabeth Borne til den offentlige radiokanalen France
Inter.
Følelser, kroppsbevissthet og
familiestrukturer blir tema i grunnskolen, mens ungdoms- og videregående elever
vil få dekket emner som pubertet, samtykke og seksuell helse.
For de minste i grunnskolen vil timene
handle om følelser og samtykke. Elevene vil lære om personlige grenser i
hverdagen, for eksempel det å spørre om tillatelse før man setter seg ved siden
av noen. Familiestrukturer, inklusive enslige forsørgere, foreldre av samme
kjønn og stefamilier, vil også bli diskutert.
Bekjempe diskriminering
På ungdomsskolen vil elevene lære
om pubertet, kjønnsstereotypier og risikoen ved nettpornografi. I
undervisningen for eldre elever vil temaer som seksuell vold, relasjoner og
personlig identitet bli diskutert. På videregående skole vil undervisningen inkludere samtykke, kjønnsidentitet og
selvbilde. Studentene skal utforske hvordan biologisk kjønn og kjønnsidentitet blir
bragt på bane i samfunnet. Undervisningen har også som mål å bekjempe
diskriminering.
Selv om fransk lov har pålagt skoler å tilby tre økter med seksualundervisning
årlig siden 2001, har dette kravet sjelden blitt håndhevet.
Konservativ motstand
De foreslåtte endringene har utløst motstand. Særlig gjelder dette emnet
kjønnsidentitet. Den konservative gruppen SOS Education, knyttet til den katolske kirken, har
samlet mer enn 80 000 underskrifter mot reformen. «Seksualundervisning er ikke
til barnas beste. Skoler bør begynne med å lære hvert barn å lese, skrive,
reflektere, respektere autoritet og å akseptere at andre kan tenke annerledes,
og være annerledes, enn dem», har SOS Education uttalt.
Som svar på kritikken har utdanningsminister
Bornes team revidert undervisningsplanene. De har redusert referanser til kjønnsidentitet
i et tidligere utkast; fra 15 omtaler til syv.
I de endelige retningslinjene heter det at diskusjoner om kjønnsidentitet bare
vil finne sted på videregående skole. Det står eksplisitt at
seksualundervisning «ikke tar sikte på å ta plassen til elevenes foreldre og
familier».
Retningslinjene er planlagt å tre i
kraft i september i alle franske skoler, også private.
Den endelige versjonen ble presentert
29. januar for CSE; Conseil supérieur de l’éducation, et rådgivende organ under
formannskap av utdanningsministeren. CSE samler alle utdanningsaktørene i
samfunnet, inklusive lærerfagforeninger og foreldreforeninger.