Barnehagen trenger menn og mangfold nå
Debatt: Barnehagen er i endring. Midt i bemanningsutfordringene ligger en historisk mulighet: å skape en mer mangfoldig sektor som gjenspeiler samfunnet.
Ved å rekruttere flere menn og ansatte med ulik bakgrunn kan vi både styrke kvaliteten og sikre en mer bærekraftig barnehage for framtida.
I dag går 94,3 prosent av barn mellom 1 og 5 år i barnehagen (SSB, 2024). Likevel oppfyller bare 65 prosent av barnehagene pedagognormen, og det mangler over 2 700 barnehagelærere (Udir, 2025a). Situasjonen blir mer krevende når søkningen til barnehagelærerutdanningen har falt dramatisk: ned 39 prosent fra 2020 til 2024, og ytterligere 16 prosent fra 2024 til 2025 (Samordna opptak/Utdanningsforbundet, 2025b).
Samtidig har regjeringen vedtatt et mål om 60 prosent barnehagelærere innen 2030 – et løft som krever hele 13 200 nye barnehagelærere (Utdanningsforbundet, 2025a).
Utfordringen er ikke bare å rekruttere, men å beholde ansatte. Godt over 80 prosent av barnehagelærere under 30 år jobber i barnehage, men bare 47 prosent i alderen 50–61 år (SSB, 2025). Mange av de som forlater barnehagen, fortsetter riktignok å arbeide innenfor barne- og ungdomsfeltet – men det hjelper lite når kompetansen forsvinner ut av barnehagene.
Når så mange er på vei ut, blir rekruttering fra et bredere mangfold enda viktigere. I dag er 90 prosent av de ansatte kvinner. Tall fra SSB (2022) viser at 16 prosent av de mannlige og 17 prosent av de kvinnelige ansatte har flerkulturell bakgrunn – men bare 9 prosent av barnehagelærerne gjør det (egen beregning; Emilsen, Kjedsaas & Friis, 2023). Dermed speiler barnehagen i liten grad samfunnet. Barn trenger voksne med ulik alder, kjønn, kultur og språk. Foreldre trenger trygghet i at barnehagen rommer flere perspektiver. Og personalet trenger et arbeidsmiljø som styrker trivsel og kvalitet.
Nå har menn sjansen
Rundt 30 000 stillinger som pedagogiske ledere finnes i norske barnehager, og 8 prosent er på dispensasjon – altså ca. 3 000 ledige for kvalifiserte søkere (Udir, 2025a). Her kan menn tre inn og samtidig bidra til å nå målet om 20 prosent menn i barnehagen – en målsetting som tidligere var forankret i nasjonale handlingsplaner, og som bør gjeninnføres (Emilsen, Kjedsaas & Friis, 2023).
Et felles ansvar
Skal vi lykkes, må både universiteter, høyskoler og politikere ta ansvar. Utdanningsinstitusjonene må rekruttere bredere og skape inkluderende studiemiljøer. Politikerne må sørge for ressurser, rammer og en tydelig strategisk handlingsplan.
Staten har allerede vist vilje til å satse, blant annet gjennom ordningen med tilskudd til toppet bemanning i barnehagene, hvor det settes av ekstra midler til barnehager med store utfordringer (Udir, 2025b). Slike grep er viktige og bør videreføres parallelt med en bredere rekrutteringssatsing.
Kronikken om lærermangelen i Trøndelag peker på det samme: utdanningskrisen er både regional og nasjonal, og kommuner, fylke og utdanningsinstitusjoner må handle sammen (Vestheim m.fl., 2025).
Barnehageeiere, både kommunale og private, har også et ansvar. De må synliggjøre barnehagen som en karrierevei – en arbeidsplass hvor ansatte kan gjøre en forskjell for både barn og foreldre.
Vi trenger både kortsiktige og langsiktige tiltak: Det finnes ingen «quick fix».
Kortsiktig: relansere tiltak som lekeressurs/lekekompis, plassbaserte ordninger og mentorprogrammer. Prosjektet Menn i Helse har vist at menn med ulik bakgrunn kan rekrutteres til omsorgsyrker. Hvorfor ikke «Menn i oppvekst»? Tall viser at over 70 prosent av de som starter barnehagelærerutdanningen, allerede har erfaring fra barnehage (Sæbbe & Wadel, 2024). Det betyr at barnehagen er en viktig rekrutteringsarena. Skal vi sikre flere ansatte på sikt, må vi skape gode arbeidsmiljøer og ordninger som gjør at de som prøver seg i barnehagen, også får lyst til å bli værende – og videreutdanne seg.
Langsiktig: endre holdninger, drive kampanjer og heve statusen til yrket. Ungdom bør få erfaring fra barnehage tidlig, og vite at barnehagelærere har lønn på nivå med politiet og andre sammenlignbare yrker.
Erfaringsdeling virker
Menn i Helse har gitt resultater i omsorgsyrker. NTNU har vist hvordan kvinneandelen i teknologifag kan økes.
Prosjektet Lærer uten grenser, et samarbeid mellom DMMH, Nord universitet og Mittuniversitetet i Sverige, viser hvordan samarbeid på tvers kan møte lærermangel. Når aktører trekker i samme retning, skapes nye løsninger – barnehagesektoren kan gjøre det samme.
Et varsko – og en åpning
Rekruttering av menn må settes på agendaen igjen (Emilsen, Kjedsaas & Friis, 2023).
Forskning viser at dette likestillingsprosjektet har falmet og mistet politisk kraft (Emilsen, Ljunggren & Rohrmann, 2022). NOU 2019 (Stoltenbergutvalget) viste at kjønnsforskjeller oppstår før skolestart, og Mannsutvalget (2023) pekte på tiltak som går rett inn i denne problematikken: en nasjonal satsing for å få flere unge til å velge utradisjonelle utdanninger, og en innsats for at flere menn fullfører utdanningen innen helse-, omsorgs- og pedagogiske fag.
Tiden er inne for en ny handlingsplan
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery har en historisk mulighet: å sikre at barn møter ansatte som speiler samfunnet. Norge har tidligere vært ledende på likestilling og barnehagepolitikk, men vi har sakket akterut. Nå trengs en ny nasjonal handlingsplan for rekruttering og mangfold i barnehagen – med konkrete mål, øremerkede midler og tydelige krav til både utdanning og arbeidsliv.
Barnehagen er mer enn et velferdstilbud – den er en bærebjelke i samfunnet. Ved å satse på menn og mangfold kan vi skape barnehager som speiler samfunnet, løfter kvaliteten og gir barna et solid grunnlag for framtida.
Referanser
- SSB (2025): Hvor jobber barnehagelærerne?
- SSB (2024): Stadig større andel barn går i barnehage.
- Utdanningsdirektoratet (2025a): Fakta om barnehager 2024 – ansatte.
- Utdanningsdirektoratet (2025b): Tilskudd til toppet bemanning i barnehagene. https://www.udir.no/om-udir/tilskudd-og-prosjektmidler/tilskudd-for-barnehager/tilskudd-til-toppet-bemanning-i-barnehagene/
- Utdanningsforbundet (2025a): Tall og statistikk om bemanning i barnehagen.
- Utdanningsforbundet (2025b): Bekymringsfull nedgang i søkningen til barnehagelærerutdanningen.
- SSB (2024): Barnehagelærere utenfor sektoren, Arbeidskraftundersøkelsen.
- Sæbbe, P. E. & Wadel, C. C. (2024). Omdømme og rekruttering til barnehagelærerutdanningen. Presentasjon på Norsk Barnehageforskningskonferanse, Bergen 25. oktober 2024.
- Emilsen, K., Kjedsaas, H. & Friis, P. (2023): Menn i barnehagen – hvorfor og hvordan. Fagbokforlaget.
- Emilsen, K., Ljunggren, B. & Rohrmann, T. (2022): Rekruttering av menn til barnehager – et falmende likestillingsprosjekt. Utdanningsnytt.
- Vestheim O. P., Hopperstad, M., Boström, L. (2025): Lærermangelen i Trøndelag – en regional krise som krever felles handling. https://www.dmmh.no/nyheter/laerermangelen-i-trondelag-en-regional-krise-som-krever-felles-handling