Det er viktig å bevare tegnspråklig barnehager
Debatt: For barn med nedsatt hørsel er tegnspråk selve nøkkelen til å forstå og bli forstått og å kunne delta i lek med andre barn.
I en tegnspråklig barnehage skapes et unikt fellesskap. Det er mer enn et pedagogisk tilbud – det er et lite samfunn i samfunnet, der barn får tilgang til sitt språk fra dag én.
For barn med nedsatt hørsel er tegnspråk ikke bare et kommunikasjonsverktøy, men selve nøkkelen til å forstå og bli forstått, til å uttrykke følelser og tanker og å delta i lek på lik linje med andre barn.
Sikre tilbud
Men veien til et sterkt og godt tegnspråklig miljø er ikke alltid enkel. Det krever kunnskap og en genuin interesse fra alle involverte – ikke minst fra dem som sitter med ansvaret for ressursene: kommunen. Vi ser dessverre at både kommunene, PPT og helsesykepleiere ofte har for lite kunnskap om hva det vil si å gi et solid og forutsigbart tilbud for hørselshemmede barn.
I dag finnes det få tilbud for hørselshemmede i Norge. I Vestfold er Aulerød barnehage den eneste barnehagen med et tilrettelagt tilbud for hørselshemmede og som har ansatte med tegnspråk som sitt førstespråk.
Barnehagen må være et sted hvor barn ikke bare lærer et språk, men også får øve seg på å leke, bygge vennskap og forstå verden rundt seg. Leken er livsviktig – det er der barn knekker koder, forstår sosial dynamikk og får erfaringer som former dem for livet.
Ønsker å bli lyttet til
Vi som jobber i barnehager for hørselshemmede ser hvor viktig det er å ha en arena hvor barn kan utvikle seg i et språkmiljø som er tilpasset deres behov. Vi har fagkunnskapen, vi vet hva som kreves, og vi ønsker å bli lyttet til. Å gi barn en trygg plass der de kan lære, leke og uttrykke seg på sitt eget språk, bør være en selvfølge – ikke en kamp.
Et tiltak for å gi disse barna et bedre tilbud kan være å samle alle hørselshemmede barn i kommunen i én barnehage, for å skapet et miljø for barn og ansatte med denne kompetansen. Tilbudet bør være interkommunalt, slik at barn fra nabokommuner kan søke plass. Det slår også NOU 2023: 20 Tegnspråk for livet fast. Da får barna mange å samhandle med som kan deres språk. Ikke et sted hvor én eller to kan litt tegn.
Spesialkompetanse
I dag har vår barnehage to spesialpedagoger med kompetanse innen språk, hørsel, lyttetrening og andre diagnoser som noen barn med nedsatt hørsel har. Kompetansen er opparbeidet over tid. De ansatte er kommunikasjons hjelpere, som bidrar til at barn kan forstå og blir forstått ut ifra sitt potensial.
Hvordan kan vi sørge for at flere hørselshemmede barn får et godt tilbud? Det er på tide å ta denne samtalen på alvor.