Live stammer og har en språkforsinkelse, men det er ingen diagnose. I Jarenga barnehage følges hun tett av ergoterapeut Caroline Holthe Aakre, som hun har fått et helt spesielt forhold til.Charlotte Wiig
Lekegrupper er viktig for Live som stammer
Live (6) stammer. Med god hjelp av lekegrupper og ansatte som støtter henne, kan hun delta i leken med andre barn.
Live har språklydvansker i kombinasjon med stamming. Det
betyr at det kan være krevende for Live å få ordet i større grupper i
barnehagen – eller alene med barn dersom de ikke forstår hva hun sier, og
mister tålmodigheten. Det er også vanskelig å oppfatte hva som blir sagt, når
mange snakker samtidig.
Annonse
Annonse
– Live har svært utydelig tale. Det gjør at mange ikke
forstår hva hun sier. Da er jeg i nærheten og bidrar til at leiken ikke stopper
opp, sier ergoterapeut Caroline Holthe Aakre i Jarenga barnehage i Bærum. Hun
følger Live tett i barnehagen.
Balanse mellom lek og jobb
Live (6) forteller at hun liker seg så godt i barnehagen at
hun ikke har lyst til å begynne på skolen. Hun har ikke én bestevenn, men sier
at hun er glad i – og leker med – mange av jentene og guttene i barnehagen. Det
aller morsomste i barnehagen er det hun gjør sammen med ergoterapeut Caroline
og spesialpedagog Henriette Johnsrud Wedén.
– Dagene til Live planlegges mer detaljert enn det du
vanligvis ser i barnehagehverdagen, sier Wedén. I jobbøktene arbeider Live med
materiell fra logoped Christine Fenne Nielsen i Bærum kommune, som sammen med
Aakre har fokus på den språklige delen av Lives utfordringer.
I Lives lekegrupper er alltid ergoterapeut Caroline Holthe Aakre (t.v.) eller spesialpedagog Henriette Johnsrud Wedén med for å støtte Live og for å hjelpe til hvis leken stopper opp.Foto: Charlotte Wiig
– Vi så at Lives utfordringer begrenset lekeferdighetene hennes
etter hvert som barna ble eldre og leken utviklet seg til nivåer med et mer
komplisert språk, sier Wedén og legger til at språket er en stor og viktig del
av leken.
Rollelek med rammer
Wedén og Aakre jobber sammen med Live med den sosiale
kompetansen. De legger opp til gode relasjonserfaringer blant annet i
lekegrupper der Live er sammen med ett til to andre barn.
– Lekegruppene gjør det enklere for Live å delta i leken
hele veien. Det er ikke for mange barn å forholde seg til, noe som gjør det
lettere å henge med i lekens utvikling, sier Wedén. Hun forteller at Live, til
tross for de språklige utfordringene, er en veldig sosial jente som har mange
venner i barnehagen. I lekegruppene har barna rollelek, som familie- og
butikklek.
Det er logoped Christine Fenne Nielsen som utarbeider materialet ergoterapeut Caroline Holthe Aakre (t.h.) og Live jobber med i barnehagen.Foto: Charlotte Wiig
– Vi avtaler rollene og hva leken skal handle om i forkant.
Det gir Live noen hjelpemidler og rammer for hvordan leken kan gjennomføres,
sier Wedén.
Hva er stamming?
Stamming er en taleflytvanske. Det vil si brudd i talen i
form av gjentakelser, forlengelser og/eller blokkeringer av lyder og småord,
for eksempel «b-b-bilen, bi-bi-bilen» og «jeeeeeeg».
Stamming kan også være mer synlig adferd som blunking,
grimaser, nikking eller tramping.
Stamming er også usynlig atferd som at man bytter ut ordet
man egentlig vil si, eller at man lar være å snakke i for eksempel
samlingsstund.
Kilde: logoped Christine Fenne
Nielsen
Hun eller Aakre er med i lekegruppene for å hjelpe til med
kommunikasjonsutfordringer, og for å bidra til å utvikle leken der de ser at
barna trenger veiledning. Frilek med støtte er også en viktig del av
barnehagehverdagen til Live. Det betyr ikke at det alltid skal være en voksen
med i leken til Live, men at det er en voksen i nærheten som kan bistå raskt
når det trengs.
Vil ikke gripe inn for mye
– De som er mest sammen med Live, forstår henne i stor grad
– og så er jeg er i nærheten for å støtte henne slik at samtalen og leken ikke
stopper opp, sier Aakre. Live bruker Aakre mye som tolk, både bevisst og
ubevisst.
– Det er en vanskelig balansegang. For jeg ønsker ikke å
gripe for mye inn i leken og heller ikke at Live skal bli for avhengig av meg,
sier Aakre. Live har mye språkglede, et stort ordforråd og god språkforståelse,
ifølge Wedén. Hun sier det å ha et godt forhold til foreldrene er viktig for å
kunne hjelpe barn med språk- og talevansker. PPT, kommunal logoped og Statped
er også en del av laget. Logoped Nielsen råder barnehageansatte til å sette
søkelys på innholdet i det barnet sier, og ikke hvordan det sies. Styrer Mari
Jensen sier det er viktig å ta magefølelsen på alvor og å søke hjelp hvis du
opplever at et barn sliter.
Gi barnet som stammer, tid til å prate, og vis at du lytter, råder logopedene Karoline Hoff (f.v.) og Tone Merethe K. Kvalø i Statped.Foto: Sveinung Wiig Andersen, Statped
– Trygge, stabile voksne – og minst mulig endring – er det
aller beste for barna, sier styreren.
Annonse
Spent på skolestart
Mor Ragnhild Fanuelsen og far Lars Kristian Salvesen
opplevde allerede da Live var seks måneder at noe var annerledes med henne enn
de to andre barna. Live lå hele tiden litt etter i utviklingen, og de fikk god
hjelp av en helsesykepleier og PPT.
– Live lar seg ikke affisere av om andre ikke skjønner alt
hun sier. Dette skyldes mye det at Caroline har vært tilgjengelig – og sett og
forstått Live. Hun har hjulpet til i leken og lagt til rette for et godt
samspill mellom barna, sier Fanuelsen. Nå er både Live og foreldrene spent på
skolestart til høsten.
– Teamet rundt Live og velviljen til å hjelpe henne oppleves som helt unik, sier foreldrene Ragnhild Fanuelsen og Lars Kristian Salvesen.Foto: Sveinung Wiig Andersen, Statped
– Vi er veldig takknemlige for alt det barnehagen har
investert i Live. Teamet rundt og velviljen til å hjelpe henne oppleves som
helt unik, sier Fanuelsen.
Moren håper Live vil få den støtten hun trenger, på skolen
for å utvikle seg godt videre.
Råd når barnet stammer
Anerkjenn stamminga. Om du ser at barnet strever, anerkjenn
det ved å si «det var litt vans-
kelig for deg å si» eller «der satt du litt fast».
Vær åpen. Det skader ikke å snakke om stamming på en
barnevennlig måte.
Gi barnet tid til å prate, vis at du lytter og er
interessert i det barnet sier.
Speil barnet. Legg språket ditt på samme nivå som barnets og
utvid gjerne. Sier barnet «grønn bil», kan du si «den grønne bilen kjører». Du
retter ikke på barnets uttalefeil, men bekrefter med riktig uttale.
Se barnets styrker utenfor språket og fremhev disse.
Viser barnet følelser knyttet til egen tale, og rett tiltak
mot reaksjonene og ikke språk- og talevanskene.
Ingen snakker perfekt. Legg gjerne inn talebrudd når du
snakker, for å vise andre eksempler på ikke-flytende tale.
Kilder:
statped.no og Karoline Hoff og Tone Merethe K. Kvalø,
begge logopeder og seniorrådgivere i Statped
Barnehagens beste råd
Ta magefølelsen på alvor og søk hjelp hvis du opplever at et
barn sliter.
Skap et godt tillitsforhold til foreldre, og ha en god
dialog.
Finn de rette ansatte, som er motivert til å være tett på.
Sørg for en god rolleavklaring: Hvem skal gjøre hva?
Sørg for kontinuitet: Trygge, stabile voksne – og minst
mulig endring – er det aller beste for barna.