Barna lærer om empati og følelser ved å spille teater
I denne barnehagen jobber profesjonelle dramalærere og musikere. Gjennom teater og musikk lærer barna å samarbeide og bli kjent med egne og andres følelser.
Gjennom teater får barna en felles plattform uavhengig av språkkunnskaper, sier styrer Lene Pedersen. Hun var med å starte den første teaterbarnehagen i Norden i 2005.
Da Første steg kommer på besøk i Matilda natur- og teaterbarnehage i Grimstad, møter vi rollefigurene Solfrid og Gym-Jim, som løper rundt på uteområdet. Det er hemmelig hvem de er. De er forelsket i hverandre, men veldig sjenerte. Barna prøver ivrig å hjelpe rollefigurene så de kan våge å snakke sammen.
Heier hverandre fram
Pedagogisk leder Pia-Elene Arnesen Blakstad er utdannet dramapedagog. Hun presiserer at barnehagen passer for alle, også for barn som i utgangspunktet er for sjenerte til å ville spille teater. Enkelte barn vil se på noen ganger før de selv tør å være med.
– Vårt mål er at alle barna skal bli trygge på seg selv. Alle kan vokse og utvikle seg uavhengig av utgangspunkt, sier dramapedagogen.
– For å få dette til, er det spesielt viktig at vi voksne ser og møter barnet der det er, uansett behov.
Styreren legger til at hvis barna ikke blir utfordret, vil de miste muligheten til å utvikle seg på områder de synes kan være vanskelige eller skumle. Her praktiseres individuell tilrettelegging. De voksne er også opptatt av å skape en trygg atmosfære, der alle vil hverandre det beste.
– Å hjelpe andre til å våge er en like stor seier som å tørre selv, sier styreren.
Sjenert jente spiller teater
Christian Hauglund Isaksens bonussønn og eldste datter har begge gått i Matilda natur- og teaterbarnehage. Nå går også lillesøster Marikken Lusie Hauglund Isaksen her.
– Hun er tøff nok til å hoppe fra store høyder, men svært sjenert i møte med nye mennesker. I barnehagen leser de voksne Marikkens behov veldig godt, hun får både støtte og utfordringer, som vi ser hun vokser på, sier pappa Christian.
– Marikken elsker å danse og synge, og her får hun virkelig utfoldet seg, sier pappaen.
Profesjonelle utøvere
Styreren forteller at alle barna får se en teaterforestilling hver måned. De spiller for hverandre, for foreldre og av og til for grupper utenfor huset. Det dukker også opp ulike rollefigurer i barnehagen flere ganger i uka. Barna får ukentlige timer med drama, dans, forming og musikk.
I tillegg til ansatte som jobber i barnehagen hver dag, trekker de inn profesjonelle musikere, dansere og kunstnere som kan formidle til barn. Drama og teater ledes av dramapedagoger og personer med teaterutdanning.
– Når barna lærer av personer med spiss- kompetanse som elsker sitt fag, blir de fort engasjerte og vil lære mer, sier styreren.
– Jeg synes det er morsomt å være kanin, for den har så myk pels, sier Oana Seide Livera Mihindukulasuriya Andarege, mens Aksel Stenhammer Tønnessen helst vil ha på seg den røde klovnenesen.
Styreren forteller at de kjøper kostymer fra kostymebutikker i Oslo, noe er bestilt fra Danmark, og noe er sydd av barnehagens egen skredder: en ansatt i barnehagen.
Lærer om egne og andres følelser
En dag i uka har barnehagen besøk av en musiker. Han har smågrupper med musikk hele dagen, og barna velger selv når de vil være med. De voksne sikrer at alle barna får vært med i løpet av dagen.
– Gjennom dramatimene lærer barna å samarbeide og å være rause med hverandre. Det handler om å se verdien i alle, selv om man er ulike, sier dramapedagog Pia.
– Å bli kjent med egne og andres følelser, spille disse og ha respekt for hverandre er noe av det barna lærer gjennom både dramatimene, teaterforestillingene og rollefigurene, forteller dramapedagogen. Hun sier at barna får komme med egne tanker og innspill til ulike situasjoner. Gjennom drama og teater utvikler de selvfølelse og empati. Det å vite at følelsene blir tatt på alvor, og at forskjellige mennesker har ulike følelser, gir et godt grunnlag for senere samarbeid og selvstendighet og det å våge å stå for egne meninger, ifølge dramapedagogen.
– Drama og teater er en fantastisk arena for barn å lære å kunne leve seg inn i en annens situasjon. Dette er egenskaper barna vil ha nytte av hele livet, sier Pia.