Barna i Epleskogen barnehage har fått utdelt papirrammer de kan tegne inni eller utenfor: Naemi Weldetnsae Habtom (5) (f.v.), Jens Ekaas Arntzen (4), Rebecca Crilly Iddon (4), Jakob Konieczny (4) (bak f.v.), Kasper Konieczny (4) og Hiyab Teklehaim Filmon.

Derfor skal du ikke sette grenser for barnas kunst

– La barna tegne utenfor strekene. Det vil føre til at barna opplever mestring, blir kreative og utvikler egen identitet, sier kunsthistoriker Mette Dybwad Torstensen. Hun lar barna tegne med tærne.

Publisert Sist oppdatert

– Barn møter krav om å gjøre alt riktig hele veien. De trenger et åpent rom der det ikke finnes regler om rett og galt, sier kunsthistoriker og kunstner Mette Dybwad Torstensen (42) ved Sjøholmen barnekunstsenter i Sandvika utenfor Oslo.

Hun mener barn må få lov å tegne utenfor strekene for å oppleve mestring, bli kreative og utvikle sin egen stil og identitet.

– Noen barnehager legger mye vekt på det ferdige produktet, som skal se pent ut på hylla når foreldrene henter, sier Torstensen.

Hun mener at mange barn er sulteforet på kunst.

– Jeg er svært kritisk til å tegne innenfor strekene. Du blir ikke kreativ av det. Kunst handler om å utvikle en egen stil og identitet. La barna tegne utenfor strekene, sier hun.

Kunstneren legger vekt på at det kun er i kunsten barnet selv sitter med svaret. På alle andre områder skal de følge regler.

– Et kreativt produkt skal være resultatet av en prosess. Der ligger nerven og energien, sier hun.

Derfor skal du ikke sette grenser for barnas kunst

• Kunst er personlig og fra hjertet.

• Barna opplever mindre mestring.

• Barna blir mindre kreative.

• Kunst er den arenaen hvor barna kan utvikle en egen identitet.

• Kunst kan fortelle om dypere intuitive ting hvis det holdes åpent for barna.

• Kunst er fantasi, det handler ikke om regler og rammer.

• Kunst skal ikke handle om resultat, men prosess.

Kilde: Kunstner Mette Dybwad Torstensen

Hun tar imot familier og grupper på det 400 kvadratmeter store sanseloftet på Sjøholmen barnekunstsenter. Der opplever de en ny verden. Barna går opp 36 trappetrinn med ulike ord. De kommer inn i en hage, som igjen fører til ni forskjellige rom. En fantasiverden med lyd, luktpunkter og taktile ting å utforske, der alt skal tas på. På grunn av koronareglene er kunstneren denne dagen på besøk i Epleskogen barnehage i stedet for at de besøker Sjøholmen.

Tegner med tærne og munnen

Kunstneren sitter på gulvet sammen med åtte barn fra Epleskogen barnehage og tegner.

De varmer opp hodet med å lage lyder, og snart høres en summende humlelyd.

NYE UTFORDRINGER: Jakob Konieczny (4) i Epleskogen barnehage synes det gøy å tegne med tærne, selv om det er ganske vanskelig.
NYE UTFORDRINGER: Jakob Konieczny (4) i Epleskogen barnehage synes det gøy å tegne med tærne, selv om det er ganske vanskelig.

Mette spiller glad musikk og trist musikk, og barna vugger på kroppen mens de tegner. De blir ekstra ivrige når Mette ber dem tegne med tærne og munnen.

– Det er litt vanskelig fordi jeg har strømpebukse på, sier Hiyab, som etter noen forsøk klarer å holde tusjen mellom tærne.

TEGNER PÅ GULVET: Jens Ekaas Arntzen (4), Rebecca Crilly Iddon (4) og Naemi Weldetnsae Habtom (5) koser seg med å tegne på store ark sammen med kunstner Mette Dybwad Torstensen.
TEGNER PÅ GULVET: Jens Ekaas Arntzen (4), Rebecca Crilly Iddon (4) og Naemi Weldetnsae Habtom (5) koser seg med å tegne på store ark sammen med kunstner Mette Dybwad Torstensen.

Små arkitekter

Barna setter seg ved bordet, der det er lagt fram materialer, slik at barna kan skape sine egne hus. Barna er dypt konsentrert, og den eneste lyden som høres, er Rebeccas lyse sang. Så begynner de å snakke om at noen bor i hus, andre i blokk.

– Jeg ser meg selv i speilet, sier Jens, som har limt et lite speil på huset sitt.

Hiyab forteller at hun tegner mye fordi det er så gøy, og hun viser stolt fram huset hun har laget. Det vil hun gjerne ha med seg hjem.

– Vi er en flerkulturell barnehage, der mange ikke har norsk som morsmål. Derfor er det fint å kunne uttrykke seg gjennom estetiske fag, sier faglig veileder Ida Merete Østby i Epleskogen barnehage.

Får barna tegne utenfor strekene, vil dette skje

• Barna opplever en frihet.

• Barna blir kreative og tenker utenfor boksen.

• Barna vil lære å finne nye løsninger.

• Barna utvikler egen stil og identitet.

• Barna opplever å bli tatt på alvor.

• Barna opplever å få ros for egne ideer og løsninger.

• Barna opplever et rom der de kan lede an.

Kilde: Kunster og kunsthistoriker Mette D. Torstensen

Tegner inne og ute

– Vi oppfordrer barna til å tegne, og personalet sitter sammen med dem, slik at det blir en samtale om og rundt aktiviteten, sier styrer Anna Steinheim.

– Hvis barna har noe de ønsker å formidle med tegningen, er det fint å ha en voksen å snakke med der og da, sier styreren.

Barnehagelærer og pedagogisk leder Terese Marie Nygaard forteller at de ikke har en egen tegnekrok, men at barna tegner der de ønsker, inne eller ute.

Faglig veileder Ida sier at de ikke har regler om at barna skal tegne innenfor strekene. Barna får tegne akkurat slik de vil, alt er lov. Men hun legger til at skolestarterne er mer opptatt av at tegningen skal se fin ut, og ofte velger å tegne innenfor strekene.

GIR BARNA FRIHET: I Epleskogen barnehage får barna tegne akkurat det de vil, og de kan tegne både inne og ute forteller barnehagelærer og pedagogisk leder Terese Marie Nygaard (f.v.), faglig veileder Ida Merete Østby og styrer Anna Steinheim.
GIR BARNA FRIHET: I Epleskogen barnehage får barna tegne akkurat det de vil, og de kan tegne både inne og ute forteller barnehagelærer og pedagogisk leder Terese Marie Nygaard (f.v.), faglig veileder Ida Merete Østby og styrer Anna Steinheim.

Slik oppmuntrer du barna til kreativitet

• Sett frem materialrikdom: store ark, fargeark, kull og ulike tegneredskaper.

• Tegn med munnen, tærne, med bind for øynene eller tegn med keiva.

• La barna stå modell på en lav krakk i et minutt hver, og la de andre barna sitte rundt lange ark og tegne personen.

• Kjøp papirduker og rull ut, la barna gå sammen med tema som «i havet», «i byen» eller «rare mennesker».

• La barna ligge på ark, og tegn rundt.

• Lag kollasjer av tegningene med pasta eller fjær.

• Bland lim og sand, og legg dette utover i et tynt lag på tykk kartong ute. La barna finne pinner og lage mønstre i sanden.

• Spør alltid hva det er barna lager, ikke gi kun ros.

Kilde: Kunster og kunsthistoriker Mette D. Torstensen