Godt nytt – og nyttig – skoleår!

Debatt: – Vi må snakke om hva som skal til for at lærerne skal kunne gjøre en god jobb

Publisert

Det er sommerens siste feriedag, og jeg har vært på skogstur. Ikke for å nå et bestemt mål eller telle skritt, men likevel nyttig. For på tur dukker nye tanker opp som ofte får slå følge. Det skjedde også i dag. Heng med.

De siste seks ukene har jeg hatt Facebook-fri og gått glipp av en del debatter og kommentarer helt bevisst. En skikkelig pause fra å like og dele har vært nødvendig for å få plass til smaken av sommer. Men så kom det en brannfakkel om nyttige og unyttige studier fra Høyre-politiker Peter Christian Frølich som ble utdypet i papiravisa jeg leser, og da meldte ytringsbehovet seg.

Jeg blir ikke glad for at en politiker bruker tullete ord om smale fag og blander seg borti akademisk frihet, men jeg er glad for at det fører til et offentlig ordskifte rundt hva samfunnet trenger og hva som er nyttig. Å rangere fag opp mot hverandre og kalle noe for tullefag, er i beste fall tullete. Kunnskap kommer i en rekke ulike innpakninger, og noen ganger er det omveiene vi tar som viser seg å gi livet størst verdi. Altså et rikt liv uten å måtte flytte til Sveits.

Hva er verdiskaping?

For noen år siden ble jeg fortalt at lærere ikke var en verdiskapende yrkesgruppe. Jeg ble provosert, paff og forbanna. Fyren hadde rett i at det ikke kan festes et tall til den enkelte lærers bidrag til BNP, for ringvirkningene fra en dedikert lærer sprer seg i årevis og er umulig å spore. Men han tok også skammelig feil for alle vet at én eneste lærer kan redde en elev fra å havne utafor, og den prislappen med alle omkostninger vet vi er skyhøy. 

Den direkte koblingen til skolens bidrag kjenner kun de involverte. Vi lærere vet og aner noe om hvem vi har redda, og eleven med foresatte vet det gjerne også. Vi vet også hvilke talenter vi har klart å lokke fram og løfte ut av klasserommet med en ekstra dytt. Det foregår en enorm verdiskaping hver bidige dag bak lukkede dører, og selvsagt er det langt lettere å se og nå alle elevene når ikke klasserommet er fylt til trengsel.

Hva er nyttig?

Lærere vet det, og resten av laget på skolen vet det. Vi vet at hver dag teller og at det vi gjør nytter. Helt uavhengig av fag. Å utgjøre en forskjell for andre nytter. Tenk det!

Det er nyttig at læreren klarer å få eleven som tviler på seg selv til å komme gjennom halve lesetesten i stedet for å gi opp eller ikke komme på skolen. Det er nyttig at lærere får lov til å velge hvordan faget formidles for å beholde lærergnisten, for da smittes elevene av lærelyst. Det er nyttig at lærere har gode bøker i klasserommet så noe nytt kan oppdages sammen og ikke bak en skjerm hele dagen. Gode timer med diskusjoner og opplevelser sammen er nyttig og kan ikke måles i statistikk. Å få være til nytte for andre gir hverdagen mening.

Det nytter at rådgiveren har nok tid til samtalen med eleven som tviler på om valget var rett. Det nytter at helsesøster/bror er tilgjengelig hele uka og rekker å hjelpe når livet har gått i tusen knas. Og det nytter at bibliotekaren brenner for bøker og gir lærerne og elevene drahjelp med boktips. Det nytter selv om tallenes tale kun hvisker hvordan alt henger sammen. Vi vet det.

Straks er skoleåret i gang og lærere, ledere og laget rundt gjør seg klare for et best mulig skoleår for alle elever. Foresatte er spente på om det avgjørende sosiale livet faller på plass og om læreren ser den håpefulle. Samtidig gjør politikere seg klare for å sikre flest mulig stemmer for å styre landet best mulig. Alle kommer til å snakke om verdien av dyktige lærere. Jeg håper det også blir snakk om hva som er nødvendig for at lærerne skal kunne gjøre jobben godt.

Jeg oppfordrer deg til å gå politikere i møte og snakke om hva som er nyttig. Det nytter å bruke stemmen!